|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#361 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeNår en er psykisk syk hjelper det ikke så mye å få beskjed om å "ta ansvar for å skaffe seg hjelp", altså. Han har kanskje ikke klart å se rekkevidden eller alvoret selv, nettopp fordi han ikke har vært frisk. Det blir litt som å si at folk bare må skjerpe seg. Hvis det hadde vært så enkelt hadde vi jo vært friske som fisker alle sammen.
![]() |
#362 |
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe
Har han sagt at han ikke gjorde det? Utvetydig? Det er ikke sånn at man kan ta en pille og bli frisk. Han kan ha gått til behandling lenge og likevel ha symptomer på sykdommen.
![]() |
![]() |
#363 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeDet er rett og slett ikke særlig enkelt å skjønne forskjellen på "nå må jeg f%#n meg skjerpe meg, for dette går til h****" og innse at du faktisk trenger å oppsøke hjelp.
![]() |
![]() |
#364 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJeg tror jeg synes det er ekstra problematisk fordi det åpenbart er store personlige problemer med manglende impulskontroll, samtidig som han innehar tillitsverv. Det er ikke sånn at psykisk helse er i et vakuum, altså at det bare er at han stjeler. Det er åpenbart at dette ikke handler om småtyverier, men personlighetsproblematikk som ikke er forenelig med det tillitsvervet han har innsett lenge. Og det bekymrer meg.
![]() |
#365 |
Leser
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe
Ja, jeg er enig med deg der.
![]() |
#366 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeHva slags fare skulle en stortingsrepresentant med manglende impulskontroll i ostedisken utgjøre, mener dere? Skal vi virkelig dit at enhver form for psykisk uhelse skal diskvalifisere deg for politiske verv? Jeg ønsker meg ikke et samfunn der det kun er de perfekte og lytelsesfrie som styrer. Kanskje er det ikke dumt at også politikere har kjent litt på at man kan bli syk på denne måten også og gjøre seg noen erfaringer med et ikke veldig bra fungerende hjelpeapparat? For meg handler mye om evnen til å innse egne feil og søke hjelp når det trengs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
Leser
|
Må vel først presisere at jeg tenkte litt bredere enn Moxnes her, så min kommentar var ikke til den konkrete saken.
![]() |
#368 |
intro
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeDette handler jo ikke bare om tyveriene i seg selv. Tillitsmessig er kanskje løgnene og bortforklaringene en vel så alvorlig del av bildet. (For alt jeg veit kan det godt hende at dette også inngår i kleptomanidiagnosen). Det er vel opplagt at dette er alt annet enn tillitvekkende for en person i hans posisjon.
![]() |
![]() |
#369 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Dette.
![]() |
#370 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Han er vel ikke diagnostisert med kleptomani, og har vel heller ikke selv sagt at han er kleptoman? Det er godt mulig at han har psykiske problemer, fint at han søker hjelp for dette, men typisk kleptomani er det vel ikke snakk om her (ut fra hvordan jeg leser definisjonen på dette). |
![]() |
![]() |
![]() |
#371 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeDet handler ikke om ost. Jeg synes ikke det skal minimaliseres til en ostedisk. Tyveriene av osten er bare et symptom. Det symptomet vi kjenner til.
![]() |
#372 |
Shake it out!
|
Nei han er vel kanskje ikke diagnostisert. Men om man tvangsmessig stjeler ting så er det vel fort det som er diagnosen. Uten at jeg skal stille den, aner ikke hva som er kriteriene.
![]() |
#373 |
Shake it out!
|
Beundret handler jo ikke om ost. Jeg kjenner ei som stakk random ting hjemme hos folk. Ikke fordi hun trengte dem. Det
![]() |
#374 |
Elsker gamlis- godis
Jeg refererte egentlig til Lhi- Mys innlegg. Glemte å sitere.
![]() |
#375 |
heimføing
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeLitt artig at nå er det stakkars tyven, og full diagnoseforklaring. Er vi like forståelsesfulle når det gjelder alle som er straffedømt for tyverier? |
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Leser
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe(Det ble plutselig velidg mange paralelle diskusjoner i tråden!)
Tja, jeg vil si jeg er det. Det hadde opplevdes helt anderledes om han ikke hadde fratrådt ledervervet (og andre ting). Det eneste han har nå er jo stortingsplassen og der er han valgt inn. Det er ikke et verv eller en stilling.
![]() |
#377 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJeg synes på generelt grunnlag at man skal være rause mot mennesker, også de som ikke er mors beste barn. Altså, ikke mot hardbarka kriminelle voldsforbrytere eller seksualforbrytere, de må gjerne rehabiliteres lenge og vel før man begynner å øse ut raushet, men ellers. Og spesielt rause skal man være mot dem som sliter psykisk.
![]() |
#378 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeSelvsagt har jeg mer medfølelse med en som har kriminell adferd som et symptom på psykisk sykdom, enn en som kynisk tilegner seg rikdom på uærlig vis, for egen vinnings skyld.
![]() |
#379 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeSpot on My. Jeg kan ikke skjønne at Moxnes sin kleptomani eller hva årsaken enn er, er værre en det Finnes og Solberg holder på med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#380 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJeg tenker at (selv)destruktiv adferd er det greit å ha fått under kontroll før man har verv igjen. Det tenker nok Moxnes også.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|