Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2023

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-23, 21:38   #301
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juletråden 2023

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Barna 17,5, 13 og 10 har ytret ønske idag om at de ønsker/ har lyst på hjemmelaget pakkekalender. De forventer ikke at alle 24 gavene skal henge der 1 desember. Noe småtterier (julepynt) har jeg alt ordnet, ellers tenker jeg godteri, Flaxlodd, de kan velge hver sin middag på ulike dager, velge julefilm, tur til Jul I Vinterland/bytur. Noen flere forslag? Aktiviteter gå ut i skogen grille pølser Og aktiviteter som krever mye utgår med høye kneløft.
Er det julemarked som er bra og dra på? Vi bor i Oslo så i nærheten av Oslo er fint. Vi har alt kjøpt og ordnet billetter til juleteater som de vet om så det kan ikke brukes. Heller ikke type bake pepperkakebaking for det er pg noe vi gjør uansett.
Forslag?

Julebrus til middag en dag, gå på skøyer om det finnes, kjøpe og levere gave til noen som trenger.

Gammel 26-11-23, 21:47   #302
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke en eneste julegave i boks. Ikke noen liste over mottakere eller hva de ønsker seg eller noe slikt heller.

Julaften blir hos oss i år for Helten, Eldste og meg. Muligens kommer Yngste, det vet jeg ikke ennå. Mellomste og familien skal til kjærestens slekt.
Jeg skal starte på torsdag. Lover helt sikkert. Middagen er i hus, det skal jeg ha.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 21:49   #303
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Julebrus til middag en dag, gå på skøyer om det finnes, kjøpe og levere gave til noen som trenger.

Skøyter utgår- ingen bane i nærheten og alle har ikke Skøyter.
Julebrus til middag midt i uka og gave til noen som trenger det i alles aldre er en god idé.

Strå: Vi har ikke mye i boks vi heller. Men blir jul lell. Skal til mamma julaften da

Gammel 26-11-23, 22:08   #304
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barna 17,5, 13 og 10 har ytret ønske idag om at de ønsker/ har lyst på hjemmelaget pakkekalender. De forventer ikke at alle 24 gavene skal henge der 1 desember. Noe småtterier (julepynt) har jeg alt ordnet, ellers tenker jeg godteri, Flaxlodd, de kan velge hver sin middag på ulike dager, velge julefilm, tur til Jul I Vinterland/bytur. Noen flere forslag? Aktiviteter gå ut i skogen grille pølser Og aktiviteter som krever mye utgår med høye kneløft.
Er det julemarked som er bra og dra på? Vi bor i Oslo så i nærheten av Oslo er fint. Vi har alt kjøpt og ordnet billetter til juleteater som de vet om så det kan ikke brukes. Heller ikke type bake pepperkakebaking for det er pg noe vi gjør uansett.
Forslag?

Første desember: Felles gave til alle tre, kalenderlys med tall, og fyrstikkeske med julemotiv. Tennes ved middag (eller annet måltid) hver dag i advent.

Lage fuglemat (hvis du ikke synes det krever mye)

Lage islykter ved å fryse vannballonger eller noen bokser med vann, hvis det er kaldt nok (slå hull på og tømme ut vannet før det har fryst helt igjennom)

Hver sin kakaoporsjon (enten rett-i-koppen-pose eller sjokolade på pinne e.l.) til en helgefrokost

Sist redigert av My : 26-11-23 kl 22:17.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 22:45   #305
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Og der kom invitasjonen til juletreplukking i skauen til fetter'n min. Han var ikke født en gang da foreldrene hans startet den tradisjonen på 1980-tallet. Slekt og venner, bål, prat og kos. Jeg gleder meg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 22:52   #306
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en koselig tradisjon Strå!

Vi har også gjort det til en tradisjon, helt fra ungene var bitte små (tvillingene var 2 mnd første gangen de var med, mannen og jeg hadde hver vår baby i bæresjal inne i jakka), å hente oss juletre på en gård utenfor byen, som tilbyr selvhogst i plantefeltet, med bål, kaffe og pepperkaker, ponniridning for barna etc. Nå har vi også overført dette til mannens bror og samboer, som nå har to små barn. Det gjør vi alltid siste helga før jul, så i år blir det 17.desember.

Gammel 26-11-23, 23:01   #307
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Det hørtes skikkelig koselig ut, Strå!

Har forresten kjøpt et par småting til gutta. Og så kom brodern med et ønske som jeg faktisk har liggende. Må få kjøpt den ekstra julegaven/barselgaven sånn at jeg kan sende det samlet.

Gammel 26-11-23, 23:35   #308
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skøyter utgår- ingen bane i nærheten og alle har ikke Skøyter.
Julebrus til middag midt i uka og gave til noen som trenger det i alles aldre er en god idé.

Strå: Vi har ikke mye i boks vi heller. Men blir jul lell. Skal til mamma julaften da

Vet ikke hva terskelen din for «i nærheten» er, men vi går på skøyter på Voldsløkka. Låner skøyter gratis.

I dag fikk jeg ferdig kalenderen, aldri vært så tidlig ute før. Og null ræl i den i år.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-23, 23:39   #309
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har levd i julefornektelse frem til nå… og innser at 1. desember er på fredag. Mannen drar på jobbreise denne uka, og jeg er tradisjonen tro ansvarlig for at ungene skal føle at det blir advent 1. desember. Jeg må mao produsere kalendere. JEG synes det er noe fullstendig tull, men for dem er det kanskje det viktigste i jula. Jaja.

Gammel 26-11-23, 23:59   #310
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har strikket og kjøpt alle julegavene, unntatt en stor der jeg og mannen må dra på bytur sammen for å kjøpe.
Har ikke pakket inn, så det må gjøres nå til uka.
Har også vasket vinduer, fått opp julegardiner og hengt opp stjerner.
Nå er vi klare til adventa!

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 07:58   #311
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal lage julekalender til minikollektivet til Pøbelprinsessen. Det blir nok snop, teposer og filmtips.

Jeg er ikke engang i nærheten av å ha kontroll på gavene, og har bare tenkt på at jeg må hente julepynten i gamlehuset.

Har kjøpt inn litt diverse julepynt til nyhuset, da.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 08:13   #312
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Vi har tradisjon om at julegaven fra oss til alle barna våre med kjærester er at vi tar de med ut og spiser på en restaurant vi velger. De spiser og drikker det de vil og vi betaler. I år har vi bestilt på Kain, og gleder oss stort. Tipper det blir settmeny med vinpakke på hele gjengen

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 09:07   #313
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

har bestilt julekort, fotobok og fotokalendere i helga, bruker masse tid på dette hvert år, så følger meg nesten ferdig til jul når det er ute av veien! Ellers så er jeg i gang med å handle julegaver og har pakket kalendergaver t.o.m 12 des, så er godt i rute følger jeg.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 12:12   #314
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Forslag?

Jeg har bakst av julemenn i kalenderen hvert år. Ja, vi GJØR det selvsagt uansett, men det betyr ikke at det ikke kan være i kalenderen.

Gammel 27-11-23, 12:14   #315
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg har bakst av julemenn i kalenderen hvert år. Ja, vi GJØR det selvsagt uansett, men det betyr ikke at det ikke kan være i kalenderen.

Spesielt hvis det kommer i selskap med noen nye, kule pepperkakeformer (men det er mulig du har mer enn nok allerede Millen).

Gammel 27-11-23, 12:15   #316
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er forøvrig rimeliglangt unna klar med kalenderene i år. Må en tur på panduro for å fylle opp med perle-stæsj til mellomste. Og sikkert div godteri som må på plass, men jeg skal nok lande den i løpet av uken, det må jeg jo faktisk bare.
Derfor hadde det bare passet så godt om jeg kunne ta ukens feriedag FØR fredag, men jobb-kalenderen synes liksom fredag er den beste dagen å være borte herfra. Hmm, vi får se, i morgen er en mulighet dersom jeg får gjort mye idag. Eller så får jeg ta en handletur i ettermiddag og fridag på fredag

Gammel 27-11-23, 12:25   #317
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Forslag?

Testing av julebrus, gjerne blindtest. Jeg har gitt slike poser med kakao som blir en kopp kakao. Vi har alltid kakao i skapet, men de liker å få det uansett. Reflekser får de aldri nok av. Ullsokker.

Mine får mest sjokolade i år. Det er allerede fullt i skapene av julesokker, hårstrikker og badebomber.

Gammel 27-11-23, 13:59   #318
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om vi skal lage en tradisjon av å tørke støv av juletreet vi henter i kjellerboden. Med flere allergikere i hus er det ikke mulig med ekte tre.

Jeg pyntet til advent i helga, mest på trass. Jeg vil kose meg med lys og hygge lengst mulig.

Gammel 27-11-23, 14:05   #319
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg pyntet til advent i helga, mest på trass. Jeg vil kose meg med lys og hygge lengst mulig.

Helt innafor tenker jeg. Vi har også fått ut noen hvite lys nå og flere kommer etter hvert.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 14:10   #320
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Hvorfor pynter folk på trass? På trass mot hvem? Har hørt flere si det, at de pynter på trass når de har opp adventspynt før advent. Er det et opprør mot kalenderen?

Når jeg pynter så pynter jeg for meg selv, og for å få det fint eller skape stemning. Ikke for å trosse noen.

Sist redigert av My : 27-11-23 kl 14:16.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.