|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
Epikur
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg har også bodd noen år i Oslo, omlag ved ring 3. De absurde (
![]() |
#222 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg har også bodd flere steder i sentrum, og det er vel egentlig bare i Sandviken jeg har blitt plaget av buekorpsene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Ja, i sentrum blåser det gjennom marg og bein vinterstid, det er sant. Jeg lurer fortsatt på hva det har med saken å gjøre, med mindre Skremmern har tenkt å bo veldig sentrumsnært. Det er jo ikke sånn at vi unngår sentrum på trass heller, det har bare ikke vært noe behov for å dra dit på en god stund.
![]() |
#224 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Vi har store snømengder på gårdsplassen, fordi vi prioriterer å la ungene ha hauger å bakse i og lage snøborger og denslags. Ellers blir jeg sjelden plaget av snøfall, og de er i hvert fall flinke til å skufle snøen unna her i Høiden på Westkanten.
![]() |
#225 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!
Nei. Østlendinger fra indre Østlandet har ikke dialekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Samtale mellom Brun og meg i går:
![]() |
#228 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Angående hva som er positivt med mer non-stop i skolen, for den måtte jeg tygge litt på: Svaret, for min del, er ganske enkelt at jeg ikke vil at ungene skal bli som meg.
![]() |
#229 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg har bare bodd ett år i Bergen, men mange år i Oslo. Kanskje ikke så rart at jeg da foretrekker Oslo av disse to. Klimaet kanskje som den viktigste grunnen. Er man glad i å reise så er også Oslo å foretrekke pga nærheten til flere flyplasser med billige avganger hist og pist. Oslo har t-bane. Oslo har jo det største og mest varierte kulturtilbudet i landet. Jeg synes Bergen (på lik linje med trondheim) bærer preg av å være en studentby enn det Oslo er. Dvs at mye av det som skjer er rettet mot studenter. Jeg flyttet til Bergen fra Oslo indre øst og reagerte på fraværet av folk med annen etnisk bakgrunn. Har derimot aldri sett så mange eldre damer med pels som det året jeg bodde der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Bergen er, og vil alltid være byen i mitt hjerte.
![]() |
#231 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!
Jeg syns et slikt mangfold er viktig også, derfor trives vi godt her vi bor. Jeg syns det er greit at sønnen min får kjenne familier med ulik bakgrunn, og ikke bare kulturelt. Selvsagt er det også viktig at en viss mengde er såpss lik meg selv at jeg føler meg tilpass. Jeg tror ikke jeg hadde trivdes veldig godt på en skole med bare finansfolk som stemte FrP og Høyre, eller bare sosialklienter, eller bare suprekristne, for å dra det ut i ytterpunktene.
![]() |
#232 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Mangfold er bra generelt også, selvsagt. Men akkurat hudfarge og kultur er en ting som blir så innmari tydelig om man ikke er litt "herdet", om du forstår hva jeg mener. Mer enn om man kjenner bare folk i blokk eller bare i enebolig, eller bare barn av ingeniører.
![]() |
#233 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg tror Hattifnatten har rett i det. jeg fikk kultursjokk da jeg begynte på Handelsgym i Oslo etter å ha gått på skole med blanding av akademiker- kunster- og sosialeklientbarn. Og vestkantbarna fikk garantert kultursjokk av meg også.
![]() |
#234 |
maler
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg må si meg enig med fnatten. Jeg kjenner også mange med ulik hudfarge og bakgrunn, men det er jammen ikke stor forskjell på oss likevel. Ja, så feirer vi ulike høytider og spiser litt ulik mat til tider. Og så kan vi lære hverandre litt om slik vi vokste opp og om hvordan mennesker tenker i ulike deler av verden. Men vi er såpass like at vi snakker samme språk på et vis (og da tenker jeg ikke på norsk, men mer kulturelt språk), det er ikke noe problem å forstå hva de andre mener og vi har et verdisett som er mer likt enn forskjellig. Det samme kan jeg ikke si når jeg møter bygdedyret eller kommer til steder med mange mennesker fra "lavere sosiale lag" om man skal kalle det noe sånt. Da er det vanskeligere å forstå hverandre fordi verdisettet og erfaringsbakgrunnen er ulik på et helt annet nivå. Og det blir faktisk vanskeligere av at det ikke synes utenpå.
![]() |
#235 |
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper![disclaimer]Jeg har hoppet over side to og tre i tråden.[/disclaimer] |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Huset? Vi har en ekte hule! (Og drit i om jeg ikke har vært der på nesten 20 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Huset er jeg enig i, ob ballettkompaniet er flott, men produksjonene til Den Nye Opera er BRA, altså.
![]() |
#239 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Nappe Henrichsen fra Munch, kanskje? De får jo aldri bygget det der Lambda-greiene likevel, så han må da bli lei til slutt!!
![]() |
#240 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Forresten: Ser hva dere mener med annet mangfold enn etnisk, men jeg kjenner nok ikke på det på samme måten fordi jeg ikke har opplevd det som plagsomt selv. I motsetning til det etniske som jeg syns er kjempeteit at jeg må selvoppdra meg på.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|