Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-21, 00:19   #201
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg (og sikkert Anne C også) snakker om generelt, og ikke bare på FP, altså. Det er opplevelsen siden jeg ble ferdig utdannet i 2000.

Det skal jeg ikke mene noe om, men med en søster som er lærer og en som er sykepleier har jeg nok diskutert lønninger og arbeidsforhold ganske ofte, og har stor forståelse for både arbeidsmengde og frustrasjon over manglende verdsetting i form av lønn.

Men jeg tror det er ganske vanlig å mene noe om andres yrker og jobb, enten man er det ene eller det andre. Ref en annen trås hvor det ble diskutert journalister.

Men ja, lærere er det nok lett å mene noe om, da de får stor innvirkning på eget liv, og etter hvert barna vi får sine liv.

Gammel 24-05-21, 00:20   #202
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg (og sikkert Anne C også) snakker om generelt, og ikke bare på FP, altså. Det er opplevelsen siden jeg ble ferdig utdannet i 2000.

Jeg snakker generelt ja.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-05-21, 00:21   #203
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men sånn helt seriøst, jeg snakker aldri med andre folk om jobbsituasjonen deres eller lønnen.

Gammel 24-05-21, 00:22   #204
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke forskjell på å synse om lønnen til noen noe annet enn å synse om hvordan de skal utøve jobben sin? Som jo er det jeg skrev i det første innlegget mitt.

Men har vi synset om hvordan lærere skal gjøre jobben sin i denne tråden da? :forvirret: Jeg har i alle fall bare synset om individuell avlønning og hvor vidt det er mulig å gjøre en sånn vurdering for lærere, som gjøres for andre yrker.

Gammel 24-05-21, 00:23   #205
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Virkelig? Dette er jo det største føkkings synse-forumet ever. Vi synser jo om alt og ingenting. Absolutt hele tiden. Vi lever da ikke i en boble, og synser ikke nødvendigvis fordi vi har gått på skolen en gang. Kanskje kjenner vi feks lærere, bor sammen med en eller har en eller to i familien og vesentlig innblikk i det å være lærer/transseksuell/ufrivillig barnløs/rødhåret/overvektig/undervektig whatever selv om man ikke er det selv.

Det ville blitt ufattelig kjedelig på FP om man kun fikk være med i diskusjoner man hadde første hånds kjennskap til.

Største føkkings synseforumet

Gammel 24-05-21, 00:24   #206
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke forskjell på å synse om lønnen til noen noe annet enn å synse om hvordan de skal utøve jobben sin? Som jo er det jeg skrev i det første innlegget mitt.

Poenget er jo at det er en folkeforlystelse å synse og mene om ting selv om man ikke alltid har verken nødvendig peiling eller svært varierende grader av fakta å legge til grunn for synsingen.

Jeg vet ikke hvor mange foreståesegpåere jeg har møtt på min vei som vet alt om både hvordan helsetjenesten burde organiseres, hva sykepleiere gjør og ikke gjør, hva de burde gjøre og hvordan de burde gjøre det, og hvorfor man ikke skal klage på turnusarbeid - det er ikke så ille å jobbe tredjehver helg og 17. mai og julaften og ikke bare kunne ta ut tre feriedager og ha hele påsken fri og dessuten kan man uansett takke seg sjæl når man har valgt det yrket. SÅnn ca.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-21, 00:24   #207
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Men sånn helt seriøst, jeg snakker aldri med andre folk om jobbsituasjonen deres eller lønnen.

Aldri?! Jeg var sammen med en lærer i er halvt års tid og vi snakket masse om både jobbene våre og lønnen vår. Og jeg snakker mye jobb med venner også. Der er jo kjempeinteressant!

Gammel 24-05-21, 00:25   #208
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener ingenting om din jobb og hvorvidt du er god i den eller ikke.

Nå sitter jeg og tenker på hvilke yrker jeg vurderer om andre er dyktige i sin jobb eller ei, og tenker av de jeg møter på kan jeg vurdere hvordan jeg blir møtt av legen min, selvsagt. Frisøren kanskje (Jeg er en kunde uten mange meninger der ). En kokk kan jeg vel gjøre meg opp en mening om, men der dømmer jeg vel mer restauranten enn selve kokken. Og så har jeg vel møtt noen representsnter fra salgsyrkene hvor jeg har tenkt at "dette går tregt" og sånt.

Sist redigert av Karamell : 24-05-21 kl 00:30.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-21, 00:27   #209
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Aldri?! Jeg var sammen med en lærer i er halvt års tid og vi snakket masse om både jobbene våre og lønnen vår. Og jeg snakker mye jobb med venner også. Der er jo kjempeinteressant!

Nei faktisk ikke. Jeg tror det har blitt en vane, jeg ble så lei av at alle skulle synes synd på meg som er lærer, eller det hadde de aldri orket, og sånt. Jeg spør aldri om hva folk jobber med, jeg prater om andre ting.

Gammel 24-05-21, 00:29   #210
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men har vi synset om hvordan lærere skal gjøre jobben sin i denne tråden da? :forvirret: Jeg har i alle fall bare synset om individuell avlønning og hvor vidt det er mulig å gjøre en sånn vurdering for lærere, som gjøres for andre yrker.

Tja, hvordan man skal kunne avlese menneskelige parametere for læring og disiplin i en klasse har jo noe med hvordan man utøver yrket? Og så ballet tanken min derfra på seg til å komme med en generell "frustrasjon" jeg og svært mange av mine kolleger har kjent på, gjennom årene. Det gjelder kanskje mest fra politikere som kommer med nye læreplaner og nye rammeplaner uten å utdannelse eller bakgrunn fra oppvekstsektoren.
Ser for meg at det kan gjelde helse også? Bent Høie er vel servitørutdannet.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-21, 00:30   #211
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Pøblis. Jeg tenkte faktisk på det da jeg jobbet hele forrige langhelg. Mor (som har en sykepleierdatter i turnus) syntes såååå synd på meg som jobbet 17. mai. Som om jeg var alene om det. Søsteren min synes forøvrig at turnus og kveldsjobb er glimrende. Og med en lærersøster som knapt har en fridag hele våren fordi hun retter prøver, har jeg zero problemer med å unne henne langfri om sommeren.

Men ja, jeg synser garantert om ting jeg ikke har peiling på innimellom.

Gammel 24-05-21, 00:31   #212
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener noe om frisøren min, damene sm driver den lokale bokhandelen (superflinke), hundefrisøren, vaskedama på jobb (et mirakel av et menneske) lærerne til avkommet, kordirigenten min, spillelæreren til avkommet, han IDIOTEN som ikke gadd å blinke i rundkjøringen i ettermiddag , gutta som graver opp stikkveien jeg bor i, kreftlegane mine, kirurgene som opererte meg, alle sykepleierne jeg møtte underveis, radiografen som klemte puppen litt vel hardt under siste mammografi og sånn.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-21, 00:31   #213
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes vi jevnt og trutt diskuterer både yrkesutøvelsen til og rettigheter/krav for ulike yrkesgrupper. Både i det private og i det offentlige, og både som yrkesutøver selv OG tjenestemottaker. Og det tenker jeg er helt greit, så lenge det er i kontekst. Jeg representerer for eksempel en yrkesgruppe som for noen representerer trygghet og kunnskap, men for andre er jeg pirkete, lite fleksibel og en som "blander seg". Alt avhengig av hvem, hva og hvor.

Gammel 24-05-21, 00:33   #214
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Jeg mener ingenting om din jobb og hvorvidt du er god i den eller ikke.

Nå sitter jeg og tenker på hvilke yrker jeg vurderer om andre er dyktige i sin jobb eller ei, og tenker av de jeg møter på kan jeg vurdere hvordan jeg blir møtt av legen min, selvsagt. Frisøren kanskje (Jeg er en kunde uten mange meninger der ). En kokk kan jeg vel gjøre meg opp en mening om, men der dømmer jeg vel mer restauranten enn selve kokken. Og så har jeg vel møtt noen representsnter fra salgsyrkene hvor jeg har tenkt at "dette går tregt" og sånt.

Litt skuffa nå, jeg har jo fortalt deg hvor flink jeg er i den!!

Jeg synser ikke om deg og jobben din heller. Eller om lærere generelt. Men jeg har synset om lærere jeg har hatt til ungene mine. Om fastlegen min, om rørleggeren og om andre som jeg har direkte kontakt med.

Gammel 24-05-21, 00:34   #215
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Tja, hvordan man skal kunne avlese menneskelige parametere for læring og disiplin i en klasse har jo noe med hvordan man utøver yrket? Og så ballet tanken min derfra på seg til å komme med en generell "frustrasjon" jeg og svært mange av mine kolleger har kjent på, gjennom årene. Det gjelder kanskje mest fra politikere som kommer med nye læreplaner og nye rammeplaner uten å utdannelse eller bakgrunn fra oppvekstsektoren.

Akkurat nivået Høie opererer på, har vel et ganske solid embetsverk å lene seg på. Han står vel ikke akkurat med begge beina oppe i sårstell og fødsler, liksom.

Gammel 24-05-21, 00:40   #216
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Men det er jo det som er en interessant diskusjon!! Og for alle yrker egentlig, hvor man ikke produserer noe som er målbart i kvalitet eller mengde. Der er ikke så himla mye lettere å vurdere en byplanlegger heller. Og jeg sluttet pga politikere og de veldig lite faste rammene de la, fullstendig uten peiling.

Så det var jo den diskusjonen jeg hadde lyst på. På helt generelt grunnlag og ikke bare for lærere. Men jeg har jo forstått at interessen for den er liten.

Gammel 24-05-21, 00:44   #217
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Største føkkings synseforumet

Ja! Og da jeg ble lokka inn hit var det med løfte om stor takhøyde og heftige diskusjoner.

Gammel 24-05-21, 00:49   #218
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Nei faktisk ikke. Jeg tror det har blitt en vane, jeg ble så lei av at alle skulle synes synd på meg som er lærer, eller det hadde de aldri orket, og sånt. Jeg spør aldri om hva folk jobber med, jeg prater om andre ting.

Jeg har vært byplanlegger. Jeg vet alt om synsing om jobben. Og kritikk og utskjelling. Avdelingen min planla en meget utskjelt rundkjøring her i byen (som forøvrig funker som bare det nå. Som jeg har forklart at den ville til alle med en mening om den siden den ble bygget)

Jeg synes det er ufattelig kjekt å snakke med andre om jobben min. Og høre om andres jobber. Lærerikt.

Gammel 24-05-21, 01:22   #219
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn for å spore tilbake på spørsmålet i HI: Ja, jeg tror det blir streik. Og om jeg blir tatt ut (er ikke tatt ut i første omgang) skal jeg være med og streike for lønna.
Forrige streik, som gikk på arbeidstidsavtalen, var jeg derimot ikke villig til å streike for. Så da meldte jeg meg ut av Utdanningsforbundet for noen år. Det var egentlig tull av meg å melde meg inn igjen, for jeg er uenig med forbundet i det meste. Så jeg bør egentlig sjekke ut om Skolens landsforbund passer meg bedre. Evt Fagforbundet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-21, 07:53   #220
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg meldte meg ut av UDF for en stund siden, måten de har frontet kampen FOR stengte skoler gjennom pandemien gjør det helt uaktuelt å være medlem der. Er med i SL nå, de er veldig anonyme, så vet ikke om de er bedre, men det er jo heller ikke noe alternativ å ikke være organisert.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:15.