|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?
Det skal jeg ikke mene noe om, men med en søster som er lærer og en som er sykepleier har jeg nok diskutert lønninger og arbeidsforhold ganske ofte, og har stor forståelse for både arbeidsmengde og frustrasjon over manglende verdsetting i form av lønn.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg snakker generelt ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Største føkkings synseforumet
![]() |
#5 |
Rockesøster
|
Største føkkings synseforumet.
![]() |
#6 |
koko
|
Takk!!
![]() |
#7 |
Shake it out!
|
Jeg synser litt om alt og alle jeg. Men har for såvidt sagt at man kunne diskutere dette med forhandling om lønn i en egen tråd uavhengig av yrke, fordi det er interessant i seg selv. Både det med helt individuelle lønnsforhandlinger, mer eller mindre felles lønnsforhandlinger og det med å lønne helt likt på bakgrunn av ansiennitet og utdannelse. Ellers antar jeg vel at man snakker om lærere i denne tråden fordi det er en tråd om lærernes lønnsforhandlinger
![]() |
#8 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Dette er en tråd om lærere, og det ble sagt at individuell lønnsfastsettelse var umulig. Siden jeg har jobbet med nettopp dette, var jeg interessert i hvorfor. Jeg føler ikke at jeg maste, jeg var interessert og stilte relevante spørsmål, og oppdaget også at en del tror det gjøres på en annen måte enn det som er reelt. Jeg har ikke ment noe som helst om hvordan lærere BØR forhandle lønnen sin. Imidlertid fikk jeg lite svar, kun himling og latter fordi det jeg skrev var då innmari dumt, visstnok.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Så vidt jeg vet forhandler verken sykepleiere eller politi om lønnen sin heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Mildrid - jeg tror nok at både lærer- og sykepleierlønnsnivået er der det er fordi det er så himla mange av oss at. Og at det i hovedsak forhandles felleslønn fordi det er en haug av stillinger som består stort sett av det samme - man skal undervise i gitte fag innenfor gitte alderstrinn - eller utøve sykepleie til en gitt pasientgruppe i en gitt avdeling på sykehus eller i kommunehelsetjenestene. Veldig mange har samme stillingsinstruks.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Shake it out!
|
Poeng. Men det er jo på sett og vis sånn for en rekke yrker i det offentlige. Men der har man lønnstrinn og individuelle avlønninger likevel. Jeg tenker litt på ei venninne av meg. Hun fikk tilbud om jobb et sted. Med høyere lønn enn det som var vanlig (les: de ville ha henne). Men så protesterte fagforeningen på det - lønna var for høy!! I stedet for å bruke henne som argument ved neste lønnsforhandling for å forhandle opp lønnen for resten også (hun tok ikke jobben, og skiftet fagforening). Sånne ting slipper man jo ved felles lønn da. Når man skal ha pros og cons.
![]() |
#12 |
Shake it out!
|
![]() |
#13 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Ja, jeg syns ikke det er rart at mange synser om lærere/skolen siden de faktisk er en STOR del av livet, både eget, og barnas. Og man møter på så mange, og ser mange nyanser og hva som er bra og ikke og hva som fungerer. Det betyr selvsagt ikke at man ser hele bildet. Men det må være lov å stille spørsmål ved «inngrodde» tradisjoner og arbeidsmetoder noen ganger, selv om det kan være gode grunner til at de skal få forbli slik. Så er jo ikke det så enkelt å forstå uten å bli det forklart.
![]() |
#14 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Er det ikke forskjell på å synse om lønnen til noen noe annet enn å synse om hvordan de skal utøve jobben sin? Som jo er det jeg skrev i det første innlegget mitt.
![]() |
#15 |
Shake it out!
|
Men har vi synset om hvordan lærere skal gjøre jobben sin i denne tråden da? :forvirret: Jeg har i alle fall bare synset om individuell avlønning og hvor vidt det er mulig å gjøre en sånn vurdering for lærere, som gjøres for andre yrker.
![]() |
#16 |
Introvert textrovert
|
Tja, hvordan man skal kunne avlese menneskelige parametere for læring og disiplin i en klasse har jo noe med hvordan man utøver yrket? Og så ballet tanken min derfra på seg til å komme med en generell "frustrasjon" jeg og svært mange av mine kolleger har kjent på, gjennom årene. Det gjelder kanskje mest fra politikere som kommer med nye læreplaner og nye rammeplaner uten å utdannelse eller bakgrunn fra oppvekstsektoren.
![]() |
#17 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Akkurat nivået Høie opererer på, har vel et ganske solid embetsverk å lene seg på. Han står vel ikke akkurat med begge beina oppe i sårstell og fødsler, liksom.
![]() |
#18 |
Shake it out!
|
Men det er jo det som er en interessant diskusjon!! Og for alle yrker egentlig, hvor man ikke produserer noe som er målbart i kvalitet eller mengde. Der er ikke så himla mye lettere å vurdere en byplanlegger heller. Og jeg sluttet pga politikere og de veldig lite faste rammene de la, fullstendig uten peiling.
![]() |
#19 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
Du vet at det ikke er sånn det fungerer? At det er Utdanningsdirektoratet på vegne av regjering som lager forslag til endringer (der jobber det mange med relvant utdanning og erfaring!) og at ALT av endringer er ute på høring til alle landets skoler, skoleeiere, fagforeninger (med mer) og at alt av tilbakemeldinger gjennomgås og fører til endringer osv.
![]() |
#20 |
Panzerekstremfeminist
|
Poenget er jo at det er en folkeforlystelse å synse og mene om ting selv om man ikke alltid har verken nødvendig peiling eller svært varierende grader av fakta å legge til grunn for synsingen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|