|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
maler
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Poenget er at for de aller fleste vil en billig vinterjakke fra for eksempel HM eller enda billigere kunne oppfylle kravet til "holde varm til og fra skolen". Mange velger likevel å kjøpe noe som er litt dyrere fordi de opplever at de får bedre passform og kvalitet. Nøyaktig hvor skillet mellom "litt dyrere, men verdt det fordi man får et bedre produkt" og "avsindig dyrt" går vil vel komme an på totaløkonomien og hva man har blitt vant til å bruke på klær til et barn som vokser.
![]() |
#182 |
Borte
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg har aldri hørt noen barnehagebarn som har mast etter Reima eller Nøstebarn, så jeg syns det er en viss forskjell utover den åpenbare prisforskjellen. Det er kanskje mer et press blant voksne enn blant barn? (Det eneste stedet jeg har hørt om Nøstebarn er på foreldreforum faktisk). Jeg tror det var Katta som nevnte barneshoppingtråden, og jeg har også lagt merke til den og at den er veldig orientert mot merker - samme med barnevogntrådene. Jeg syns jo at det stiller seg litt annerledes hva voksne mennesker velger å handle til barna sine helt selvstendig, og Reima til 1500 ER jo et mer spiselig valg rent forbrukermessig enn en boblejakke til 7000. Det jeg er mest opptatt av er at ungene har dress og jakke, ikke Reima og Canada Goose. Og 7000 for en boblejakke er helt uaktuelt til noen i vår familie fordi de rett og slett er for mange penger til den typen slitevare.
![]() |
#183 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolevesker til 11000
Men sett i lys av argumentene om hvilke verdier man lærer barna, som flere poengterer lengre opp i tråden, så synes jeg ikke at det er urelevant i det hele tatt. Man kan jo selvsagt diskutere hvor tidlig barna legger merke til sånt, men sett i ly av moten om lipgloss i ditt barns barnehage er det tydeligvis ganske tidlig.
![]() |
#184 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg har også reagert på hvor mye endel klær blir hypet opp i forhold til kvalitet og egenskaper. Greit nok at kanskje barna holder seg litte granne tørrere eller bitte litt varmere i reima, nøstebarn el. Men jeg ser for meg at det er viktigere dersom man tilbringer dagevis på vidda enn når ungene skal være ute et par timer i barnehagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
I mål
|
Nei, men i forhold til hva man trenger i en husholdning er faktisk 7000 kroner enormt mye penger. Uansett. Og da gir man jo signalet til en ungdom om at man trenger en jakke som koster 3 ganger et studentmånedsbudsjett i mat, noe jeg mener er uheldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Skolevesker til 11000Men jeg tenker at dersom et av mine barn som tenåringer skal ha veldig lyst til å spare alle lommepenger i et år for å kjøpe en jakke, så har ikke jeg så veldig mye jeg skal ha sagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Er det nokon som har snakka om at en TRENG ei slik jakke, definert det som et behov kontra forbruk som Røverdatter skrive lenger oppe?
![]() |
![]() |
#188 |
Borte
|
Jeg sier ikke det er irrelevant, jeg heller, men det er en forskjell på 1500 og 7000, på voksne og barn og på barn i forskjellig alder. Jeg har heller ikke forfektet at barn ikke skal få noenting dyrt eller fint eller med merke på. Alle sånne ting er jeg tilhenger av å kalibrere mot jevnaldrende, men eksepsjonelt dyre vaner må man være oppmerksom på at kan være særs vanskelige å oppretteholde når man går inn i voksenlivet og der har man som forelder et ansvar. Det at både luksusforbruk og inkassogjeld blant unge øker sterkt hvert eneste år er et tegn på at mange har en jobb å gjøre. De som er normalt måteholdne og bevisst på hva som er overdrevent luksusforbruk har jo antakelig kommet langt, men det er altså stadig flere unge som går i den berømmelige luksusfellen.
![]() |
#189 |
Borte
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Hilsen Røverdatter som jobber med utvikling av inkassoløsninger og nå føler seg totalt ensporet.
![]() |
#190 |
maler
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Egentlig er det nesten skumlere signaler å gi barn/ungdom at man begrunner alle slike mer eller mindre luksusinnkjøp med at det er nødvendig for å få god nok kvalitet enn at man er ærlig på at dette er litt ekstravagant. Det er ikke helt uvanlig at tenårigner/unge voksne har et litt forvrengt bilde av hva som er regnet som basisbehov i en husholdning.
![]() |
#191 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() |
#192 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Ja, men man må ikke å dra med ungene på salg for å lære dem om økonomi. Det eneste saliggjørende er ikke billigkjedene, altså. Man kan lære dem om gode prioriteringer selv om man handler merkeklær og gir ungene iPhone. Det handler om å gi et nyansert bilde av ting, tenker jeg. "Du kan godt ønske deg den, men da får du ikke sånn eller slik. Vi har ikke råd/lyst/whatever til begge deler" f.eks.
Ja, mitt poeng var vel mer "En svale gjør ingen sommer". Et enkelt plagg, en veske, er ikke det som gjør ungene dine til luksusfellenmat. Og det er jo klart at du har et poeng når man ser på inkassogjeld og forbrukslån. Men om det er "oslo-vest-gjengen" med Mulberryvesker som er de som trekker opp den statistikken er vel heller tvilsomt?
Men at du synes det er en latterlig prioritering, betyr jo ikke at fjortisen din ser likt på det? Jeg tror dere som tror at dere kan handle på salg og installere fornuftige verdier i ungene deres og på den måten styre unna slike dilemma kommer til å måtte svelge kameler. Og de fleste av dere kommer til å si ja til det også. Det er ingen som vil at deres unge skal være den som skiller seg ut (i negativ forstand) fordi man skal statuere et eksempel om at "her i huset synes vi merkeklær er latterlig!".
![]() |
#193 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg tror virkelig ikke de fleste kommer til å svelge kamelen om å kjøpe jakke til 7000 til fjortisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Det var heller ikke det jeg sa
![]() |
#195 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Skolevesker til 11000For meg blir det ikkje så mykje som et hårstrå å svelge en gong om totalsituasjonen om nokre år seier at det skal ho få.
![]() |
![]() |
#196 |
Borte
|
Nei, det tror jeg faktisk ikke kommer til å bli et spørsmål en gang her i huset.
![]() |
#197 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg er skamløs nok til å innrømme at det var aldri kamelhår i mitt svelgerør heller da sjutusenkronersjakka ble innkjøpt . Min er forresten pelsløs, uten gul dings samt synlige merkelapper hvis det har noe å si. Den er heller ikke produsert i et lavkostland som Kina. Noe jeg styrer unna sålant det går. Få plagg handles - men de vi kjøper varer leenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Borte
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Her befestes fordommer i alle retninger.
![]() |
#199 |
Er frisk!
|
Omtrent 6. Jeg har få plagg som varer lenge enda de ikke er dyre heldigvis. Det samme gjelder barna mine.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|