Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Voldtektsforsøk og kjøp av tyvgods er jo i høyeste grad "handlinger". Jeg trodde absolutt ikke man kunne bli dømt for å planlegge et innbrudd, for eksempel, men det er i så fall parallellen til grooming-lovgivingen: man blir dømt for å gjøre noe som i andre henseende er lovlig, men som i det aktuelle tilfellet blir forbudt fordi man har overgrep som hensikten bak handlingene.
Jeg er heller ikke sikker, dette var det jeg trodde. Jeg kjenner noen jurister så det er mulig jeg spør (men det blir nok en stund til). I Orderud saken ble jo noen av de fengslet for kun planleggingen - og det mener jeg de kunne ha blitt hvis saken hadde blitt oppdaget før drapene fant sted. Men så er det dette med bevisets stilling etc For ikke å snakke om hvem i all verden ville ha skjekket dette før forbrytelsen forelå. Og dette er vel også en del av problemet. I flere saker hvor menn har drept kone og barn før de har tatt livet av seg selv eller prøvd å begå selvmord, blir det uttalt at det var "som lyn fra klar himmel".
Opprinnelig lagt inn av safran, her.
Nå er jeg spent på å høre om hvilke grunner som gjør det greit å mishandle partneren sin.
Det er vel ikke greit å utøve vold mot partneren sin, men det kan være grunner til voldsutøvelse som gjør at man regner med at det ikke blir å gjenta seg. Eller at man regner med at det ikke vil gjenta seg i andre relasjoner. For eksempel vil en som er ekstemt sjalu og som banker kona si fordi "hun ser på andre menn", ikke nødvendigvis være direkte voldelig mot barna, fordi de ikke provoserer ham på den måten.
Opprinnelig lagt inn av Safran
Jeg er enig. Men slik lovverket er i dag er det ofte man må gå og vente på at det skal skje noe akutt eller at tilstanden skal bli så ille at man kan gå inn og gjøre noe. Det er vanskelig.
Hvis jeg forstår deg riktig her - og dette vil jeg gjerne ha tilbakemelding på - så sier du at barnevernet ikke kan gripe inn uansett hva de tror og mener, de må ha håndfaste ting å agere på?
Sist redigert av him : 10-05-08 kl 00:51.
Årsak: Endret første setning i svaret
|