Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hva kan gjøres? Ungdom, bil og fart ...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-08, 13:05   #12
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan gjøres? Ungdom, bil og fart ...

Jeg tror at det eneste man kan konstatere etter årevis med "holdningsskapende arbeid" er at holdningsskapende arbeid ikke virker. Det eneste som virker er påbud, forbud, belønning og straff.

Som et par andre er inne på, det skal veldig mye til for at den som sitter på i en bil skal greie å si i fra og faktisk ha innflytelse. Jeg misliker også prinsippet om de fornuftige jentene som skal ta styring over de ville og gærne guttene.

Jeg er derfor av den enkle oppfatning at for å få ungdom til å kjøre mer fornuftig i trafikken må de kontrolleres mye mer. Ikke bare ungdom, for den del, men mer trafikkontroll generelt. Og straffene bør bli mye strengere. Jeg husker fra min egen ungdom alle de som kjørte for fort, og hvor målet var å ikke miste lappen. De visste hvor mye over fartsgrensen som "bare" ga bot, og når man risikerte førerkorte. Var det 20 over, tro? Husker ikke nå.

Flere kontroller, flere fotobokser, mer politi på veiene, flere fartsbegrensende hindre, lavere terskel for å miste førerkortet og mye høyere bøter. Jeg syns også godt man kunne f.eks. si at ungdom under 25 som blir tatt i fartskontroll og enten har kjørt mye for fort, eller blir tatt for andre gang, blir fratatt bilen. Det kan bli et hinder for foreldre, kjærester og andre mot å låne bort bilen. På sikt ønsker jeg meg også mer teknologi i bilene, blant annet styring av hastighet. Men det er nok et godt stykke frem i tid.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.