Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-08, 12:08   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?

Jeg er enig i at full dekning går på bekostning av kvalitet akkurat nå (og det er frustrerende for de som opplever det...), men på sikt tror jeg det vil ha motsatt effekt. Her vi bor har det vært ca full dekning en stund nå og det betyr at folk søker seg vekk fra de dårlige barnehagene til de gode. Vi kan i større grad stille krav til barnehagekontoret og barnehagene, fordi vi har valgmuligheter. En barnehage med dårlig plass og uengasjerte og ikke kompetente voksne ser at de etter hvert får dårlig søkning, noe som betyr enten skjerping eller nedleggelse. Tidligere nyttet det ikke si fra, for det fantes ingen alternativer. Vi har dessuten fått et mer mangfoldig tilbud, med naturbarnehager, gårdsbarnehager, barnehager med svømmebasseng (tull etter min mening men...), Montesorrybarnehager osv i tillegg til de mer tradisjonelle.

Nå stemmer det ikke at det ikke blir gjort noe for å utdanne flere til barnehagene. «Barnehageløftet» innebærer at (hentet fra KDs sider):

Sitat:

Kunnskapsdepartementet la våren 2007 fram en strategi for kompetanseutvikling i barnehagesektoren 2007-2010. Strategien er tilpasset dagens situasjon i barnehagen og skal være et verktøy for en videre utvikling av barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagene er for stadig flere barn det første steget i et livslangt læringsløp. Det er bevilget 66 mill. til kompetanseutvikling i barnehagesektoren i 2008.

Regjeringen vil bedre kunnskapsgrunnlaget om rekruttering til og frafall fra førskolelæreryrket og behovet for førskolelærere i en fullt utbygd sektor. På grunnlag av denne kunnskapen har Kunnskapsdepartementet lagt fram Strategi for rekruttering av førskolelærere til barnehagen 2007-2011 med tilhørende tiltaksplan. Målet er at andelen pedagoger i barnehagen blir opprettholdt og er i tråd med dagens krav, og at andelen pedagoger deretter kan økes reelt.

Og det er ikke uten grunn at ansvaret for barnehagene er flyttet fra Barne- og likestillingsdepartementet til Kunnskapsdepartementet. (om jeg er enig i denne flyttingen, er jeg ikke sikker på, men det er i hvert fall et tydelig signal om at innholdet i barnehagen er viktig.)

noen er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.