Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Egentlig ikke. Har man en generell oppfatning og mener barn ikke tar skade av synet av alkohol, og så sant det ikke er snakk om fyll, kan man servere alkohol i de aller fleste anledninger ganske enkelt fordi man liker smaken av det. Trenger ikke være mer komplisert enn som så. Mener man at man bør ha helt alkoholfrie soner fordi det er barn tilstede har man i mine øyne et anstrengt forhold til alkohol.
Ja, dette er jo din oppfatning, og det må du selvsagt få mene. Men det står i motsetning til anbefalingene man får fra mange som forsker på dette med alkohol. Som sagt tar ikke anbefalingene utgangspunkt i at julaftenen ender opp i et fyllekalas til skade for barna, men om at barn (ut i fra et forebyggingsperpektiv statistisk) har godt av å se at man kan hygge seg uten alkohol ved enkelte anledninger også.
Jeg må si at jeg blir litt overrasket når jeg hører utsagn som at man har et anstrengt forhold til alkohol dersom man går bevisst inn for at barna skal kunne se at alkohol ikke alltid behøver å være en del av feiringer og høytidligheter. At man velger annerledes synes jeg er helt greit og forståelig.