|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)
Jeg er enig på et vis - det nasjonalistiske ved å i det hele tatt vifte med et flagg er strengt tatt en pussig ting å gjøre i 2008. Men jeg tror at nordmenn flest har færre eksplisitte nasjonalistiske assosiasjoner til flagget enn i mange andre land - det har muligens noe å gjøre med at vi er en ung nasjon og en relativt "snill" historie når det gjelder imperialisme og slikt (i hvert fall i nyere tid). Det er vel heller verdier som demokrati og likhet vi liker å tenke at vi feirer. Derfor er det nok vanskelig for folk flest å se det negative ved å veive med et slikt symbol.
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Så lenge symbolet er av norsk art?
|
|
|
#3 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror (med vekt på "tror", dette er bare spekulasjoner fra min side) ikke at "folk flest" som er negative til utenlandske flagg i toget reflekterer så mye over hva de representerer og om det er negativt å feire med slike symboler. Det handler mest (tror jeg) om å ikke forstyrre det norske.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|