Sv: Hvorfor skal dette med julefeiringen være så vanskelig?
Så lenge dere allerede har invitert din mor ser jeg ikke at det er noe å diskutere en gang. Dersom man ikke ønsker å finne en løsning som i det minste inkluderer den mammaen som allerede er invitert.
Hos oss er utgangspunktet at vi har annenhvert år hos sambos foreldre, første året var vi kun hjemme hos de. Har ikke helt klart for meg om vi i år er invitert til oldeforeldre og søskenbarn i haugetall, men det er også greit - forsåvidt. De andre årene regner jeg med å disponere på min familie fortrinnsvis sammen med mamma og to av søstrene mine. Har ikke vært så aktuelt å være hos pappa se siste ca 5 årene i og med at jeg fikk signaler om at jeg ikke passer inni stemor sin "kjernefamilie". Synd for pappa og søstrene mine der.
Håper vi ikke blir alt for fastkjørt i stressende rutiner og "tradisjoner". Håper at vi en gang får feire jul hjemme hos oss selv - kanskje bare kjernefamilien, men da vil jeg gjerne bo i samme by som annen familie sånn at vi kan treffes ellers.
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette med jul skal være så vanskelig jeg da. Virker som mye god stemning blir ødelagt av stressende planlegging og forventninger i øst og vest.