Sv: Forskjellsbehandling av private og offentlige barnehager
Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.
Jeg synes det er noe riv, ruskende galt, når enkeltpersoner blir millionærer på barnehagedrift. Jeg synes ikke det er riktig at noen skal bli rike på hverken barnehage, skole eller sykehus.
Da er det bedre med stiftelser som f.eks. Kanvas, som bruker overskuddet til å bygge nye barnehager.
Hvis noen skal tjene seg søkkrik på barnehager, så skal det i hvert fall ikke være fordi de får statlig tilskudd til langt oppetter ørene.
HÆ??! Langt oppover ørene?!?! Når de får mye mindre enn de offentlige?
Klart man skal kunne tjene på det! Når man investerer sparepenger, låner på huset og jobber døgnet rundt i årevis for å starte sitt eget - klart man da skal kunne ta ut overskudd når det begynner å gå bra! Så vidt jeg vet har ikke barnehager i snitt akkurat noen sjokkerende stor avkastning på investert kapital, for å si det forsiktig. Det vil si at for de fleste barnehageeiere hadde det vært langt mer lønnsomt å sette pengene i banken eller i et fond og sette seg på rompa i 10 år og vente på overskuddet.
Det hadde jo vært fint for det pedagogiske mangfoldet og for barnehagedekningen og for alle de entusiastiske menneskene som faktisk brenner for barnehagedrift og har lyst til å drive med det som sitt "eget".
:dirrer: