|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Ja, det var mellom 500.000 og 1.000.000 kroner for surrogatmor i USA, mens det var halve prisen i Ukraina (mener jeg å huske) |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)
Langt, langt billigere.
![]() |
#23 |
Stabilt ustabil...
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Æsj, rakk ikke se programmet. Dette temaet synes jeg definitivt er interesant, og vanskelig! Jeg føler meg minst firedelt i synet på hva jeg synes er greit og hva som burde være lov eller ikke lov.. Tror nok ikke jeghadde klart det selv, å bære frem et barn, føde det, for så å gi det bort?? Nope. Premien vil jeg ha selv, selvom det ikke hadde vært mitt biologiske barn. Og utfra at man ikke råder juridisk over egne befruktede eg,, og kan risikere at suroogatmor velger å ikke gi barnet fra seg likevel, gjør at jeg synes det blir mange vanskelige sider ved å tillate det. (Uten at jeg klarer å bli enig om at å forby det er det eneste riktige.)
![]() |
#24 |
Absolut ateist
|
Dette skjer så fantastisk sjelden at det egentlig ikke er en reell problemstilling om man ser på helheten. Du har sikkert større risiko for å bli påkjørt i morgen når du går ut døren. Dessuten er et godt lovverk noe som vil forhindre dette.
![]() |
#25 |
intro
|
Akkurat det samme gjelder jo mange heterofile par. Årsaken til at man bruker surrogatmor, er gjerne at kvinnen ikke kan få barn, vil jeg tro - at hun mangler livmor og/eller (gode nok) egg. Jeg har inntrykk av at det er vanlig å bruke mannens sæd i slike tilfeller, enten for å befrukte surrogatmoren direkte eller for å befrukte en helt annen kvinnes egg, som så settes inn i surrogatmorens livmor. Det var vel dette som var tilfelle bl.a. hos den østeuropeiske damen som fødte på Sørlandet. Så lenge den norske mannen var oppført som far, har det vel egentlig ikke skjedd noe brudd med norsk lov i det tilfellet - faren kan jo få foreldreretten? Jeg stusset litt over at hun hadde fortalt på sykehuset at hun skulle selge barnet til et norsk par. Som Sitron skriver over her, er jo ikke betalingen egentlig for barnet, men for tiden man bruker.
![]() |
![]() |
#27 |
Mother of Dragons
|
Det er vel ingen som synes "salg av barn" er ok liksom. Det er vel tilfeller at alle hadde syntes man ikke skulle gjort det og ser farene dersom f.eks alt for unge kvinner gjør det fordi de er desperat fattige.
![]() |
#28 |
Multitaskingmaniac
|
Tenker som deg, programmet hadde en veldig kritisk vinkling på temaet. Det er ikke lenge siden dokumentaren om den norske mannen som brukte surrogatmor i USA. Der gikk alt fint, det var ordnede forhold og han har fortsatt kontakt med kvinnen som bar frem barnet. Så det er jo positive historier også!
![]() |
#29 |
Ustabil
|
Det jeg ser i tråden her er bortforklaringer. Neida, men selger liksom ikke barn, man selger sin tid. Det er jo som å hevde at på Rema selger de ikke varer, de selger av tiden de har brukt på varene. Tullprat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Epikur
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Men helt sånn praktisk: La oss si at jeg fikk en surrogatmor til å bære frem et barn for meg, enten med mitt eller hennes egg og med min manns sæd eller en annen manns. Whatever. Og så får jeg barnet. Hva skjer da? Kommer jeg på helsestasjonen og sier "se hva jeg fant!"? Eller? Hvordan løser man det praktisk, med å skaffe barnet papirer, fødselsnummer og sånn?
![]() |
#31 |
Mother of Dragons
|
Synes du det er greit om en kvinne gjør det av ideelle årsaker da?
![]() |
#32 |
Passiv
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Har ikkje sett programmet. |
![]() |
![]() |
#33 |
Epikur
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Det finnes vel dem som gjør dette av ideelle årsaker? Det må da være helt greit?
![]() |
#34 |
Passiv
|
For meg blir det en helt anna diskusjon i hvertfall. |
![]() |
![]() |
#35 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror og håper jeg ville ha kunnet passet inn i denne kategorien. Det fordi jeg har følt på egen kropp og sinn hvordan det er å være barnløs, tror de som ikke har noen erfaring med dette ikke helt kan sette seg inn i hvordan dette påvirker oss mennesker i negativ forstand .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Ustabil
|
Hvis en kvinne virkelig gjør det av ideelle årsaker så syns jeg på en måte man kan gjøre unntak fra regelen. Dvs at jeg syns ikke generelt det skal være tillatt uansett motivasjon, men i enkelte tilfeller kan det gjøres unntak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Jeg synes programmet var svært ensidig med triste og negative historier. Kunne ønske de hadde vist en "suksesshistorie", med ett norsk hetero/homofilt par som har en vellykket surrogatopplevelse med en amerikansk/engelsk jente som gjør det mer eller mindre av idealistiske grunner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Absolut ateist
|
Dette er en av grunnene til at veldig mange europeere som velger surrogat som en ordning for å få barn, velger å bruke USA fremfor mer østlige land. Fordi det er utrolig strengt i USA med hensyn til hvem som får lov til å være surrogatmor. GG/FF som er et av de store byråene som er mye brukt av europeere tillater ikke engang at kvinner blir surrogater om de ikke har nok inntekt til å forsørge familien sin på en annen måte.
![]() |
#39 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Jeg så ikke programmet, får nesten ta med det.
![]() |
#40 |
Epikur
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Ingen som vil svare meg på hvordan man normaliserer og får et surrogatbarn inn i systemet?
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|