Sv: Tror ikke på evolusjonen
Opprinnelig lagt inn av Azi, her.
Ja jeg synes det er veldig rart at vi har felles forfar. Med tanke på hvor forskjellig vi alle egentlig er.
Greit nok vi som er mellom ting. Men hva med dem som er fra Afrika og Asia. Jeg kan bare ikke tro at en i fra Kina har først kommet i fra Afrika også utviklet seg. Det er så stort forskjell. Skjønner du hva jeg mener?
Altså ja vi er på en måte alle like. Vi er jo av samme arten om det går an å si.
Men jeg tror ikke at det har vært kun 2 personer som har forplantet jorden heller.
Håndfaste bevis på evolusjon er ikke så vanskelige å komme over. Problemet er egentlig at hvis man prøver å gå i dybden blir det mye lengre enn noen gidder å lese i et innlegg…
Detaljene under utarbeidelse. Men både fossiler (ja, det er funnet veldig mange bein etter hvert) og genetiske analyser tyder på at det i øst-Afrika for 7-4 millioner år siden levde en gruppe vesener som er opphavet til dagens mennesker, sjimpanser, gorillaer og bonoboer. De som etter hvert ble oss utviklet seg ikke ”målstyrt” mot menneskeformen. Først begynte de å gå på to bein. Hvorfor strides de lærde om; det er mange muligheter.
Så begynte hjernen å øke i omfang, og nådde sitt største (for elefanter og delfiner har større hjerner enn oss) omfang hos en gren av mennesket som utvandret til Europa og Asia for ca. 500.000-350.000 år siden –ellers kjent som Neanderthalerene. Våre forfedre var da fremdeles i Afrika, og begynte ikke å spre seg til resten av verden før ca. 70.000 år siden. Da var de allerede syngende, dansende, snakkende, malende, jaktende, krigene mennesker med det aller meste av de mentale egenskapene vi har i dag.
De flyttet antakelig i rykk og napp etter som gamle bosteder ble overfylt og holdt seg langs strendene til forkanten av ”innvandringsbølgen” nådde Australia for ca. 60.000 år siden. Deretter spredte de seg innenlands, inn i Asia, og kom inn i Europa først rundt 40-50 000 år siden (og utryddet antakelig Neanderthalerene i prosessen). Først for mellom. 10 og 30.000 år siden lå forholdene til rette for at folkene som da bodde nord i Sibir fant en vei inn i det siste kontinentet: Amerika.
For hver gang de flyttet på seg var det gjerne små grupper som dro, og disse hadde med seg bare en liten del av genvariantene i mor-folket. Derfor finner vi ennå den største genetiske variasjonen i Afrika, og minst blant amerikansk urbefolkning. Hvert sted de kom til tilpasset de seg de rådende forhold, og hudfarge er en av de første tingene som endrer seg, ved at lite sol gir fordeler til de med lys hud, mens mye sol krever mørke pigmenter for beskyttelse mot strålingen. Likeledes gir kulde fordeler til de med kompakt, kortlemmet kropp, mens varme favoriserer slank kroppsbygning. Matmangel favoriserer småvoksthet osv. Så utseendet kan forandre seg forholdsvis fort, ettersom det er mye mindre komplekst enn det mentale.
Så det er derfor vi er så like, om enn vi er fra Kina, Irak, Botswana, Norge eller Brasil. Selve rasebegrepet har ingen biologisk mening (selv om det politisk og kulturelt brukes for mer enn det er verd), selv om vi alle deler nære forfedre med hverandre, og fjernere forfedre med aper og alt annet som lever.
Jeg anbefaler gjerne bøker og nettsteder om du eller andre er interessert.
|