Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du en merkefreak?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-08, 23:48   #121
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du en merkefreak?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Jeg hadde nok handlet mer fra billigkjedene til meg selv,om de ikke blandet acryl i absolutt alt. Forbasket drittstoff. Bruker klærne to ganger også er det fullt av nupper
Hater acryl.

Noen ganger er jeg nesten litt oppgitt over meg selv - tenk så stort utvalg av klær å velge i hvis jeg ikke vært fanatisk akrylhater. Når jeg tror jeg har funnet en ullgenser/jakke i en kjedebutikk er det alltid i akrylblanding, og dermed er det totalt uaktuelt å kjøpe plagget.

Når det gjelder barneklær kjøpes det her i huset mest på H&M, Lindex og tilsvarende, utenom ullklær (Janus/Devold/Nøstebarn) og yttertøy. Enkelte ganger finner jeg noen "merkeklær" på salg, og har også kjøpt brukt. Ofte synes jeg kvaliteten er bedre, f.eks. er IdaT utrolig myke og deilige i stoffet, selv etter vask - mens H&M blir stivere. Det er morsomt å ha noen plagg som er litt finere, og som ikke sendes med i barnehagen med risiko for malingsflekker...

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 00:01   #122
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bryr meg ikke om merker og flere av merkene som er nevnt her har jeg ikke hørt om engang. Mye av tøyet blir kjøpt på H&M. Jeg kjøper det ungene liker og derfor har lillemann både spiderman og svampebob på klærne sine.

Gammel 08-03-08, 00:06   #123
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper ikke mye "HM klær" til ungene. Men det kommer av at vi bruker mye ull og ellers ønsker vi oss mye klær til bursdager o.l så det er lite klær vi kjøper i grunn.

Forresten : pyamaser , strømpiser o.l kjøpes på Cubus og Lindex osv.
Jeg bryr meg egentlig ikke om merker, men liker at det er litt kvalitet på det.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 00:24   #124
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Absolutt ikke merkefreak. Jeg har vel knapt nok kjøpt et eneste plagg til noen av våre tre barn (korreksjon: jeg kjøpte to bodyer og to bukser i str 56 til veslejenta for et par uker siden fordi jeg trodde jeg hadde mer klær i den minste str enn jeg hadde). Vi har vært så heldige og arvet/lånt klær fra gode venner og de får arve/låne tilbake. Dessuten har vi stor familie så det blir endel klær til bursdager og jul også, så de får jo noe nytt også da. Samme med utetøy også, her har vi kjøpt endel brukt i tillegg, like fint!

I og med at vi arver så mye så styrer vi ikke i samme grad hva slags merke det er. Vi har utrolig mye klær fra H&M, Lindex (FIX), noe fra Cubus, noe fra SparKjøp og noe fra KappAhl (Kaxs). Jeg har best erfaring med H&M når det gjelder hvordan klærne holder seg. Vi vasker alt som er mulig å vaske på 60 grader og kjører det i trommelen og H&M holder i årevis. Vi har også fått/arvet noe Exit bl.a. og det er uten unntak 30 el 40 graders vask, ikke trommel og jeg synes de holder seg mye dårligere.

Når barna er så heldige at de får/arver noe med favorittfigurene på så står jubelen i taket, så CARS og prinsesse-klær lå det mye av under juletreet og barna var i fistel over alle de fine myke pakkene!

Gammel 08-03-08, 00:30   #125
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjøper hovedsaklig P.O.P, Benetton, Molo, Katvig, Miniature etc., og sønnen sørger selv for at vi til enhver tid har en oppdatert superheltkolleksjon fra H&M (han elsker H&M, må innom der støtt og stadig )

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 00:36   #126
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har måtte kaste mye fra H&M. Etter en del vask ble det små hull i klærne (til tross for god behandling og ikke-eksisterende tromling).

jeg har ennå ikke kastet et plagg fra HM. Har ennå til gode å få hull eller misfarging på/av klærne! Men med klær fra Benetton og Mexx f.eks som ligger ganske så mye høyere i pris har jeg faktisk opplevd dette.

Av og til har jeg en følelse av at man betaler mer for navnet enn for kvaliteten på klærne... Men av ytterklær og sko er vi opptatt av kvalitet- dermed blir det endel merker. Men har vært heldig til nå å fått det meste til superpriser!

Så nei jeg er ingen merkefreak, men synes det kan være moro om man gjør et scoop på salg. Jeg kjøper det jeg føler for og som jeg liker. Og selvfølgelig som jeg ser Lillemann er komfortabel med.

Men jeg er helt enig i at det blir litt kjedelig når alle barn springer rundt i de samme klærne

Idag kjørte jeg forresten forbi Olden og stoppet på Skogstads lagerutsalg der jeg fikk kjøpt ny vårjakke, 2 hjelmluer, et ullfleecesett til 410,- på salg! Bare jakken har en opprinnelig pris på 599,- så da er det gøy å shoppe Anbefales!

Sist redigert av ILY : 08-03-08 kl 01:14.
ILY er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 01:16   #127
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Hvilket merke klærne har er helt uinteressant, men jeg nekter å kjøpe f.eks Timberlandbukse til 700,-. Og guttungen får heller ikke klær fyllt med dødningehoder.

Kjøper stortsett barneklær på Lindex.

Og har kjøpt endel Mexx klær, men det er fordi vi har en Mexx-outlet i nærmiljøet.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 01:46   #128
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er ikke så veldig bevisst, men synes det er moro at Komma har litt klær som ikke alle har. Snuppa har en del merketøy nå, men enda mer da hun var mindre tror jeg. Men det er lite som er kjøpt på fullpris i dyrere barneklærbutikker. Jeg har rygget baklengs ut av Zimba 3 ganger siden nyttår. Selv på 50-70 % salg, er prisene vanvittige. Men jeg kjøper gjerne brukt.

Til meg selv var jeg veldig merkebevisst tidligere, men det sluttet jeg med for en del år siden når jeg gikk opp i vekt.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 10:27   #129
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg kjøper det ungene liker og derfor har lillemann både spiderman og svampebob på klærne sine.

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Når barna er så heldige at de får/arver noe med favorittfigurene på så står jubelen i taket, så CARS og prinsesse-klær lå det mye av under juletreet og barna var i fistel over alle de fine myke pakkene!

Selv foretrekker jeg klær i naturlige stoffer, uten så mye mønster og gjerne i lyse-/mørkeblått og beige. Og til pent er det gjerne noe slikt som kles på.
Samtidig er det en ganske fjern tanke å nekte 5-åringen genser med Spiderman-motiv eller toåringen genser med sjørøvemotiv (og da gjerne inkludert et dødningehode eller to ; )

De små skal vel også få glede seg over klær? De blir ufattelig glade over å få lov å ha på klær med favorittheltene sine, og jeg kan ikke fatte på hvilket grunnlag jeg skulle sette foten ned for det...

Så en salig blanding, altså (dog ikke acryl : ).

Gammel 08-03-08, 10:31   #130
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg kjøper det ungene liker og derfor har lillemann både spiderman og svampebob på klærne sine.

Jeg har spurt nullåringen flere ganger, men hun nekter å svare.

Du styrer jo i stor grad merket på klærne ved å kjøpe det ungene liker. Handler man nett, viser man bilder av klær fra forskjellig utvalgte nettbutikker. Handler man i butikker, spiller det en rolle hvilken butikk du velger å gå inn i, og hvilke klær du viser ungen.

Gammel 08-03-08, 10:37   #131
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du styrer jo i stor grad merket på klærne ved å kjøpe det ungene liker. Handler man nett, viser man bilder av klær fra forskjellig utvalgte nettbutikker. Handler man i butikker, spiller det en rolle hvilken butikk du velger å gå inn i, og hvilke klær du viser ungen.

Nja, de fleste unger er jo i barnehage og ser hva de andre har på seg da. Det hjelper ikke om jeg styrer dem klar av klær jeg ikke liker hvis bestekompisen i barnehagen elsker de samme plaggene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 10:39   #132
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, klart man styrer!
Jeg lar ikke guttene gå med hva som helst av stygge superheltklær, må vite.
De får av og til velge blandt alternativer laget av bomullsstoff, med mønsteret enten trykket på eller applikert.
Det kalles kompromiss!

Gammel 08-03-08, 10:44   #133
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

....også er det val bare å innse at styringen blir det mindre og mindre av etterhvert som de blir eldre.

Så lenge større barn holder seg innenfor det budsjettet som passer for familien, synes jeg det er veldig viktig at de - som oss - får velge seg klær de trives i.

Gammel 08-03-08, 11:00   #134
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Nei, jeg er ikke en merkefreak. Jeg handler stort sett klær til jentene fra Usa, fra butikker som Children`s Place, Target, Old Navy, JC Penney osv., de store kjedene der borte. Det fordi det er billig og da får jeg klær som ikke alle andre har. Jeg handler også fra HM, Cubus, Exit, hvis jeg synes tøyet er fint. Synes det er unødvendig å handle dyre merkeklær, bare pga. navnet.

Vinterdressen til yngstemann er fra Smart Club, den er billig og bra. Hun har aldri blitt våt eller kald med den. De beste 400 kronene jeg har brukt!

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 11:06   #135
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke barn er det du har som ikke svarer på direkte spørsmål?!

Neida, jeg opplever enda at jeg kan styre ungenes klær hvis jeg handler på nett, eller fra katalog. Men hvis jeg har de med meg og går fysisk i butikken vil de veldig gjerne ha noe å si. Og da har jeg kjøpt tigerpysjamas, rosa ballerinasko, "Hello Kitty" badedrakt etc Vesla mi ble forresten kjempeglad da hun oppdaget en storunge med FIX merke på klærne - "Akkurat som meg, mamma!" (Hun ble litt overrasket også fordi hun tror det står Fire år. )

Gammel 08-03-08, 11:10   #136
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke merkeslave, og finnes ikke snobbete på området. Men jeg har merkeklær til ungene, mest arvet og noe kjøpt. F.eks en arvet Dior-sparkebukse som var utrolig ubehagelig med krage og veldig trang i halsen. Jeg finner det ganske fantastisk at man ikke finner noe man liker på H&M etc som tross alt er så oppdatert på trender og har veldig mye å velge mellom. Når det gjelder kvalitet mener jeg man ikke er garantert noe uansett pris, og jeg har hauger av klær fra billigkjeder som holder seg kjempegodt. Og motsatt. Men det er klart at noen dyre merker har vektlagt bedre søm og kvalitet enn billigere klær som er masseproduserte. I en viss alder rekker de uansett ikke å slite ut klær, og de vokser så fort ut av klærne i en del år, har jeg ser ikke helt sliteproblemet. Men nå regner jeg ikke med å skulle spare på alt barnehagetøy som slites daglig og som vaskes svært ofte.
Jeg må ærlig innrømme at jeg fniser litt av de som er fryktelig opptatt av merker og som må "flashe" det i mange sammenhenger. Noe av de søteste og fineste kjolene til minstemor har jeg fra H&M.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 11:15   #137
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har aldri ungene med meg ut på klesshopping, og jeg spør i alle fall ikke om de vil ha genser med Spiderman på.
De er alltid overlykkelige over det de får, uansett.

Gammel 08-03-08, 11:18   #138
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

For en uoppdragen unge du har.

Jo klart jeg styrer det, men jeg hadde ikke kjøpt en genser med spidermantrykk om den kostet 400 kr. Jeg kjøper ikke bare slike klær heller, men han har noen få plagg med trykk han liker. De er kjøpt uten at han har vært med, men jeg vet jo hva han liker. Jeg vil ikke akkurat kalle det merkebevisst siden jeg ikke har peiling på hva merkene heter.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nja, de fleste unger er jo i barnehage og ser hva de andre har på seg da. Det hjelper ikke om jeg styrer dem klar av klær jeg ikke liker hvis bestekompisen i barnehagen elsker de samme plaggene.

Jeg prøvde å styre unna spiderman så lenge jeg kunne, men den gleden ungen viste den dagen han fikk sitt første spiderman antrekk av farmor var helt utrolig. Hvorfor skal ikke han få lov til å glede seg over klærne han også? (han blir glad uansett hva han får, men det er ekstra stas med tøffe trykk)

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

....også er det val bare å innse at styringen blir det mindre og mindre av etterhvert som de blir eldre.

Så lenge større barn holder seg innenfor det budsjettet som passer for familien, synes jeg det er veldig viktig at de - som oss - får velge seg klær de trives i.

Helt enig. Jeg kan fortsatt kjøpe klær til snart 13 åringen min, men jeg må styre unna mye som jeg syns er fint for jeg vet at hun ikke liker det samme som meg. Det eneste som er helt trygt å handle uten henne er jeans og undertøy, ellers må hun få være med selv.

Gammel 08-03-08, 11:45   #139
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

Jeg kjøper stort sett klær fra HM til E. Yttertøy og ull er jeg litt mer kresen på så der går det i janus og reima/reflex/skogstad.

Kjøpte en name-it pysj til henne for et par uker siden. Etter to vask så var den helt fasongløs.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 11:47   #140
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veslas H&M-klær blir vasket svært hyppig og tromlet hver gang, allikevel er de like fine.

Emneord
merkeklær

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:06.