Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-08, 14:01   #1
Manitoba
Passiv

Standard

Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)

Jeg synes det var en kjip og ganske grunn artikkel. Han ser hele problemstillingen ut fra sine Oslo sentrum-briller, og viser ikke særlig mye forståelse for hvor mange ulike verdier, livsmåter, jobber, bosteder det er der ute. Det er ikke for alle å svippe innom mors jobb på vei hjem fra babykino f.eks.

Ikke har han vært gravid eller født et barn heller. Og har han kjent hvor trøtt man er på jobb etter en fem nattamminger? Har han prøvd å pumpe seg uten at det kommer en dråpe ut? Har han prøvd å gi grøt for første gang til et barn på fem og en halv måned og sett hvor mye som kommer inn?

Bare se på meg som personlig og lite prinsipiell, men han burde heller sette pris på muligheten han fikk og ikke tvinge den på alle andre.

Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 14:07   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Jeg synes det var en kjip og ganske grunn artikkel. Han ser hele problemstillingen ut fra sine Oslo sentrum-briller, og viser ikke særlig mye forståelse for hvor mange ulike verdier, livsmåter, jobber, bosteder det er der ute. Det er ikke for alle å svippe innom mors jobb på vei hjem fra babykino f.eks.

Ikke har han vært gravid eller født et barn heller. Og har han kjent hvor trøtt man er på jobb etter en fem nattamminger? Har han prøvd å pumpe seg uten at det kommer en dråpe ut? Har han prøvd å gi grøt for første gang til et barn på fem og en halv måned og sett hvor mye som kommer inn?

Bare se på meg som personlig og lite prinsipiell, men han burde heller sette pris på muligheten han fikk og ikke tvinge den på alle andre.

Det var godt sagt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 14:31   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

he he, ser dette er hovedoppslaget på www.dagbladet.no akkurat nå. Vi er nok noen skikkelige pyser vi som ikke jobber helt frem til vi føder og ikke gidder vi kjøre til sykehuset selv heller
http://www.dagbladet.no/magasinet/20...21/527611.html

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 14:37   #4
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Du har veldig mange gode poeng, Gaia, men artikkelforfatteren er da heller ikke for en tvungen tredeling.

Sitat:

Tvang er likevel sjelden en god løsning på problemer, og vi er motstandere av denslags. Familier må klare å finne frem til hva som er det beste for deres situasjon

Han argumenterer for at menn generelt skal ta en større del av permisjonen, og det er jeg helt enig med ham i.

Gammel 22-02-08, 14:44   #5
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Du har veldig mange gode poeng, Gaia, men artikkelforfatteren er da heller ikke for en tvungen tredeling.

Han argumenterer for at menn generelt skal ta en større del av permisjonen, og det er jeg helt enig med ham i.

Nei, men han kaller meg en "kjip mor" fordi jeg ikke "vil" la mannen ta over etter tre eller seks måneder. Og jeg syns dessuten han er unyansert og lite innsiktsfull. Men at det er viktig at menn tar ut mer permisjon er jeg ikke uenig i. Men da får de stå på krava, da. Det må jeg gjøre hvis det er noe jeg ønsker meg som "andre" ikke automatisk vil gi meg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 14:59   #6
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nei, men han kaller meg en "kjip mor" fordi jeg ikke "vil" la mannen ta over etter tre eller seks måneder. Og jeg syns dessuten han er unyansert og lite innsiktsfull. Men at det er viktig at menn tar ut mer permisjon er jeg ikke uenig i. Men da får de stå på krava, da. Det må jeg gjøre hvis det er noe jeg ønsker meg som "andre" ikke automatisk vil gi meg.

Absolutt, men det er nok endel menn som synes det er vanskelig å stå på krava, og om de da kan få et lite spark i baken av å lese en artikkel om saken i DN, så hurra for det!
Det må da være utaktisk av ham å kalle alle mødre kjipe, men kanskje det var det som skulle til for å få folk til å lese artikkelen? Jeg er uansett enig i at det er "kjipt" å kalle noen "kjipe", og artikkelen kunne helt sikkert vært mer nyansert, dog er jeg enig i mange av hovedpoengene.

Gammel 22-02-08, 15:07   #7
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, så det er mødrene som er de kjipe her. Hvorfor er det altså slik at det er mødrene som skal bestemme hvordan permisjonen er? Er menn for feige til å kreve sin rett? Eller vil ikke menn ta permisjon, og det er da kvinners ansvar å tvinge mannen? Når ble dette kvinnens ansvar alene? Og når menn da velger å ikke kreve 50% så er kvinnen kjip, enten fordi hun ikke tvinger ham eller fordi hun nekter ham? Hvorfor leser vi ikke skjevdeling i permisjon som at enten er mannen lat og en uengasjert forelder eller så er han veik? Nei, det er kvinnens skyld, ene og alene. For det er kvinnen som er ansvarlig for familielivet. Så hun må sørge for riktig permisjonsdeling. Mannen er uskyldig oppi dette, som i så mye annet.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 19:31   #8
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Man kunne jo beholde dagens permisjonsordning og i tillegg tilby en større pengesum til fedre som er hjemme i noen måneder ekstra / reduserer arbeidstiden.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 19:43   #9
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Man kunne jo beholde dagens permisjonsordning og i tillegg tilby en større pengesum til fedre som er hjemme i noen måneder ekstra / reduserer arbeidstiden.

Eller hva med å ganske enkelt......

utvide antall permisjonsuker og øremerke disse til far.

Jeg tror det som provoserer meg mest er at man ønsker å fjerne den enkelte families valgfrihet, og at argumentet som ofte brukes er at "dette passet jo så fint for meg, så da må jo alle andre kunne slå seg til ro med denne løsningen." Jeg er mot, mot, mot å dytte de løsningene som fungerer bra for meg ned over ørene på andre. Selv om det fungerer supert for meg, så betyr det jo ikke at det fungerer super for andre.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 20:30   #10
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Eller hva med å ganske enkelt......

utvide antall permisjonsuker og øremerke disse til far.

Jeg tror det som provoserer meg mest er at man ønsker å fjerne den enkelte families valgfrihet, og at argumentet som ofte brukes er at "dette passet jo så fint for meg, så da må jo alle andre kunne slå seg til ro med denne løsningen." Jeg er mot, mot, mot å dytte de løsningene som fungerer bra for meg ned over ørene på andre. Selv om det fungerer supert for meg, så betyr det jo ikke at det fungerer super for andre.

Jo, men så var det alle disse fedrene som ikke kan ta ut permisjon da..

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 20:43   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg respekterer at folk er provoserte og stekt uenige i forslaget om tredeling av fødselspermisjonen. Jeg synes allikevel at du med denne argumentasjonen er rimelig nedlatende og undervurderer de som mener noe annet enn deg, ved å antyde at de er egosentriske og ikke ser forbi sin egen navle. Jeg er for en tredeling av permisjonen. På veien må faktisk jeg ofre noe, det er ikke slik at de som er for en tredeling har en familiesituasjon som tilsier at dette bare blir lett som en plett. På samme måte antar jeg at ikke alle som er i mot ordningen vil få store praktiske og økonomiske problemer som resultat av en tredeling. For veldig mange tror jeg at det er snakk om grunnleggende verdisyn, og ulikheter i forhold til hvilke verdier man setter høyest. Jeg personlig tror at det på et overordnet og samfunnsmessig plan vil lønne seg med en tredeling av fødselspermisjonen. Jeg mener at målet helliger middelet, og at barna er de som kommer til å nyte aller best av dette. Andre får lov til å mene noe annet.

Er det noen som har mer inngående informasjon om foreløpige resultater av foreldrepermisjonsordningen på Island, eller er det for ferskt enda? Har fødselsantallet gått ned? Tar pappaene permisjonen sin, eller står fedrenes del av permisjonen "ubrukt"? Sier mødrene opp jobbene sine? Har sykefraværet økt? Dette synes jeg hadde vært interessant å vite litt mer om.

En ting til jeg er litt nysgjerrig på er hvor mange av de som tar ut foreldrepermisjon i Norge per i dag som tar den ut med 80% lønn versus 100% lønn. Noen som vet det?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:15.