|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Jeg synes det var en kjip og ganske grunn artikkel. Han ser hele problemstillingen ut fra sine Oslo sentrum-briller, og viser ikke særlig mye forståelse for hvor mange ulike verdier, livsmåter, jobber, bosteder det er der ute. Det er ikke for alle å svippe innom mors jobb på vei hjem fra babykino f.eks. |
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)
Det var godt sagt.
|
|
|
#3 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)he he, ser dette er hovedoppslaget på www.dagbladet.no akkurat nå. Vi er nok noen skikkelige pyser vi som ikke jobber helt frem til vi føder og ikke gidder vi kjøre til sykehuset selv heller |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Du har veldig mange gode poeng, Gaia, men artikkelforfatteren er da heller ikke for en tvungen tredeling.
Han argumenterer for at menn generelt skal ta en større del av permisjonen, og det er jeg helt enig med ham i.
|
|
|
#5 |
|
villende
|
Nei, men han kaller meg en "kjip mor" fordi jeg ikke "vil" la mannen ta over etter tre eller seks måneder. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Absolutt, men det er nok endel menn som synes det er vanskelig å stå på krava, og om de da kan få et lite spark i baken av å lese en artikkel om saken i DN, så hurra for det!
|
|
|
#7 |
|
Peppy!
|
Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)Ok, så det er mødrene som er de kjipe her. Hvorfor er det altså slik at det er mødrene som skal bestemme hvordan permisjonen er? Er menn for feige til å kreve sin rett? Eller vil ikke menn ta permisjon, og det er da kvinners ansvar å tvinge mannen? Når ble dette kvinnens ansvar alene? Og når menn da velger å ikke kreve 50% så er kvinnen kjip, enten fordi hun ikke tvinger ham eller fordi hun nekter ham? Hvorfor leser vi ikke skjevdeling i permisjon som at enten er mannen lat og en uengasjert forelder eller så er han veik? Nei, det er kvinnens skyld, ene og alene. For det er kvinnen som er ansvarlig for familielivet. Så hun må sørge for riktig permisjonsdeling. Mannen er uskyldig oppi dette, som i så mye annet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
villende
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Absolute Beginner
|
Jo, men så var det alle disse fedrene som ikke kan ta ut permisjon da.. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ekvilist
|
Jeg respekterer at folk er provoserte og stekt uenige i forslaget om tredeling av fødselspermisjonen. Jeg synes allikevel at du med denne argumentasjonen er rimelig nedlatende og undervurderer de som mener noe annet enn deg, ved å antyde at de er egosentriske og ikke ser forbi sin egen navle. Jeg er for en tredeling av permisjonen. På veien må faktisk jeg ofre noe, det er ikke slik at de som er for en tredeling har en familiesituasjon som tilsier at dette bare blir lett som en plett. På samme måte antar jeg at ikke alle som er i mot ordningen vil få store praktiske og økonomiske problemer som resultat av en tredeling. For veldig mange tror jeg at det er snakk om grunnleggende verdisyn, og ulikheter i forhold til hvilke verdier man setter høyest. Jeg personlig tror at det på et overordnet og samfunnsmessig plan vil lønne seg med en tredeling av fødselspermisjonen. Jeg mener at målet helliger middelet, og at barna er de som kommer til å nyte aller best av dette. Andre får lov til å mene noe annet.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|