Sv: I dag viste jeg fingeren til en gammel dame
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Om karikaturtegningene omfattes av loven eller ikke har jeg ikke kompetanse til å svare på. Men jeg ville ikke vært overrasket dersom noen med juridisk kompetanse sa at de gjorde det eller var i grenseland.
Du har vel kompetanse til å svare på hva du mener? Jeg spør ikke i juridisk forstand. Jeg har fått med meg at du synes det var feil at disse tegningene ble trykket og siden du begynner å hente inn lovtekster regner jeg med at det var relevant for diskusjonen.
Opprinnelig lagt inn av kie
Karikaturtegningene er ikke det samme som Vigrid-uttalelsene. Men at de kan leses som en forhånelse eller noe som fremmer hat, ringeakt og forfølgelse tror jeg nok. Mener du at noe må være som Vigrid-uttalelser eller verre for å regnes som dette? Er Vigrid målestokken i dine øyne?
Nei, ikke i mine øyne. Men jeg antok at hvis man har en lov og henviser til den, så setter man det man henviser i samme kategori som ting som blir omfattet av den loven. Og det var det du som gjorde. Jeg har helt mistet tråden i hva du mener og ikke mener i denne saken.
Jeg mener at tegningene var usmakelige i den forstand at folk ble krenket. Men jeg mener de er godt innenfor ytringsfriheten og ikke ulovlige på noen måte.