Sv: Noen som har bodd i utlandet noen år?
Jeg har bodd i utlandet i tilsammen 11 år nå, og jeg ville aldri vært det foruten. Etter hvert har det vel blitt en slags livsstil også, så jeg ser ikke for meg at når vi flytter hjem til Norge nå neste gang at det blir "for godt".
I denne sammenhengen blir det det nåværende utenlandsoppholdet som er relevant, for forste gang jeg bodde ute var jeg ung, singel og barnlos!
Denne gangen har vi leid ut leiligheten vår hjemme, så vi har noe å komme hjem til. Det er også med på å sikre invisteringen vår hjemme. Moeblene våre står på lagring, det vi visste at vi ikke kom til å bruke igjen senere solgte vi på finn.no. Sommertoy tok vi med oss hit. Vet at mange har sendt container ned hit med mobler og klær, men vi valgte altså å kjope nytt når vi kom ned.
Om man blir sendt til utlandet på kontrakt med sin eksisterende arbeidsgiver, som expat, er det svært vanlig at bolig og skole for barn er dekket av kontrakten. Det er ikke uvanlig at flyttelass, bil og barnehageplass er dekket. Vi har dekket bolig, telefon, flyttelass og bil, og om mini hadde vært stor nok for skole hadde det også vært dekket. Barnehage er ikke dekket på vår kontrakt.
Min oppfatning er at et utenlandsopphold gir et perspektiv på verden en vanskelig kan få på en annen måte, på godt og vondt. Man må toerre å gi litt av seg selv og være åpne for nye inntrykk og måter å gjore ting på, men lærer også vannvittig mye både om seg selv og om vertslandet.