Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-08, 14:11   #11
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg mener at ytringsfriheten er det viktigste vi har i vårt samfunn. Det aller viktigste, alle andre menneskerettigheter hviler på dette.

Vi må begynne å kjempe for denne retten, forsvare den i stedet for å uthule den med at de som blir skikkelig såret eller sinte eller hva har du skal få diktere hva som er lov til å skrive eller ei.

Og jeg blir helt oppgitt over at det er så mange som sier at "jeg er for ytringsfrihet men ikke når den brukes til respektløse ytringer, eller sårer folk." Man er ikke for ytringsfrihet om man sier noe sånt, man er faktisk imot.

Sant nok. Men vi må la ytringsfriheten gå hånd i hånd med folkeskikken, mener nå jeg.
Og god folkeskikk er det IKKE å latterliggjøre noe som er hellig for mange.
Jeg tror det er vanskelig for oss å forstå helt hvorfor dette med tegninger av Muhammed er så galt for muslimene.
Vi kan selvfølgelig si at de er hjernevakset av sin religion, og at det er helt latterlig å ta sånn på vei for noe så troskyldig som noen karikaturtegninger.
Men hvorfor kan vi ikke heller la være å provosere? Hvis vår trang til humor er slik at vi MÅ tråkke på andres hellige overbevisning, og vi vet at vi gjør det, da er vi respektløse overfor annerledestenkende.

Sist redigert av Elias : 13-02-08 kl 14:22.
Elias er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
ytringsfrihet

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:00.