Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekser

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-08, 21:52   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekser

Det er mulig at jeg var en patetisk overachiever som barn, men det falt meg da aldri baklengs inn at foreldrene mine skulle gjøre leksene mine. Noe så ekstremt uhensiktsmessig har jeg da heller ikke tenkt å gjøre for mine unger. De hårete kamelene kan bare prøve seg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 21:55   #2
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg var en veldig pliktoppfyllende elev som satt utallige timer med leksene. Og håper vel at ungene kan ha arvet litt fra meg, og ikke så mye fra faren for han var ikke så flink.

Jeg fikk selvsagt hjelp til leksene, men aldri har mamma eller pappa eller noen andre for den sags skyld gjort leksene for meg.

Gammel 10-02-08, 16:34   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fara, her.

Jeg var en veldig pliktoppfyllende elev som satt utallige timer med leksene. Og håper vel at ungene kan ha arvet litt fra meg, og ikke så mye fra faren for han var ikke så flink.

Jeg fikk selvsagt hjelp til leksene, men aldri har mamma eller pappa eller noen andre for den sags skyld gjort leksene for meg.

Jeg er akkurat som Fara. Jeg fikk hjelp til noe, men de gjorde det aldri for meg. Husker ikke hva jeg fikk hjelp til de første årene, men etterhvert var hovedsakelig litt høring før prøver og mamma hjalp meg med å sette opp disposisjoner til stiler i starten, da det var litt nytt å gjøre det.

Jeg vil ikke ha bort leksene, og jeg kommer til å hjelpe mine barn, men jeg kommer til å vektlegge at de selv må ha driven til å få det gjort, særlig etterhvert, og at de må regne med å jobbe en del etterhvert som de blir eldre. Som Stompa ser jeg mange som ser ut til å ha hatt en tilnærmet leksefri ungdomsskole og da blir det vrient på videregående.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 16:53   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Skal hjemmeleksene og hjemmeeksamene fjernes fordi noen får hjelp hjemme, og fordi noen har tilgang på PC og leksikon mens andre ikke har det?

Hjemmeprøver og hjemmeeksamen synes jeg høres ut som dårlige idéer, i hvert fall i grunnskolen. I videregående skole har elevene mange flere muligheter til å ha tilgang på PC og leksikon og annen litteratur enn det småunger har. Når de er så store handler det om egen innsats og ikke hva foreldrene har eller ikke har hjemme.

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jeg nekter å tro at jeg er den eneste som har foreldre som har gjort litt lekser for meg altså. I følge artikkelen er det jo tydeligvis temmelig vanlig.

Det er mulig at det er blitt vanlig nå, men jeg har aldri hørt om noe slikt en gang.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er mulig at jeg var en patetisk overachiever som barn, men det falt meg da aldri baklengs inn at foreldrene mine skulle gjøre leksene mine. Noe så ekstremt uhensiktsmessig har jeg da heller ikke tenkt å gjøre for mine unger. De hårete kamelene kan bare prøve seg.

Ikke bare det at det ikke falt meg inn å spørre, men hadde jeg spurt ville de garantert ha ledd godt og lenge av meg. Det samme vil jeg garantert gjøre hvis ungene mine prøver å få meg til å gjøre noe for dem. Det er deres jobb og gjør de den ikke skikkelig får de selv ta konsekvensene. Ikke tale om at de skal få en eneste liten pute sydd under armene.

Ett unntak var det forresten i min barndom. Bestemoren min la opp en kjole for hånd som jeg hadde sydd selv, i hvert fall tok hun mesteparten av det. Den type hjelp kunne jeg nok også finne på å gi til mine barn, men å skrive stil eller gjøre andre lekser kunne virkelig ikke falle meg inn.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 22:01   #5
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Mamma har aldri gjort leksene for meg. Derimot brukte hun veldig mye tid på å hjelpe med leksene. Uten hennes hjelp ville jeg neppe lært lese og skrive. Mamma terpet gloser sammen med meg, hun satt der time etter time sammen med meg. Jeg var sint og kastet skolebøkene veggimellom. Uten mammas hjelp hadde jeg aldri klart skolen. Selv om mamma hjalp meg mye ville det aldri falt meg inn å be henne gjøre leksene. Jeg hadde en resurssterk mamma. Godt er det for ellers ville det ikke godt bra for meg.

Jeg kommer ikke til å gjøre leksene til barna mine. Jeg hjelper de. Eldstemann trenger mye hjelp. Men aldri at jeg kommer til å gjøre leksene for de.

Det kan være urettferdig at noen barn kommer fra resurssterke hjem og andre ikke. Løser man det ved å fjerne leksene? Det tror jeg ikke. Derimot tror jeg at det ville være en fordel for elever som trenger hjelp til lekser at det er mulighet for å få hjelp på skolen til lekser.

Gammel 09-02-08, 22:17   #6
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er mulig at jeg var en patetisk overachiever som barn, men det falt meg da aldri baklengs inn at foreldrene mine skulle gjøre leksene mine.

Ikke forlengs heller.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 16:55   #7
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Det er mulig at jeg var en patetisk overachiever som barn, men det falt meg da aldri baklengs inn at foreldrene mine skulle gjøre leksene mine.

Godt og treffende sagt av Tinetoff, kan signere den.
Jeg fikk mye hjelp hjemme når jeg trengte det, først og fremst i matte, da min far er ekstremt god med tall mens jeg selv aldri har fått det til.
Det foregikk vel omtrent slik som nolo beskriver her:

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg var motvllig hjelpemottager i matematikk. Min far er matematiker, og kunne si sånne ting som at "dette var artig, du," eller "Denne kan løses på flere måter, har du sett ...". Hvorpå nolo gikk i vranglås og sa at, nei, ingenting med matte er artig, og bare hjelp meg uten å gjøre noe fiksfakserier.

Ellers likte jeg å la foreldrene mine lese stilene mine og gi meg tilbakemeldinger etter at jeg var ferdig med dem.
Men å la dem gjøre leksene mine?
Aldri.
Som Toffen også sa, det er fullstendig hensiktsløst.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.