Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Matvrak

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Se resultatene: Er matvrak et negativt ladet ord?
Matvrak er et udelt positivt ord. 7 6,14%
Matvrak kan både være positivt og negativt. 54 47,37%
Matvrak er et ganske negativt ord. 38 33,33%
Matvrak er et svært negativt ord. 9 7,89%
Det er bedre å være et matvrak enn en matmons. 19 16,67%
Det er bedre å være en matmons enn et matvrak. 42 36,84%
Det er verken bedre eller verre å være et matvrak enn en matmons. 21 18,42%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 114. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-08, 21:32   #1
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matvrak

Jeg kaller meg selv et matvrak og ser på det som noe positivt. Det kommer vel an på kontekst, som med så mye annet. Stemte derfor at det kan være både positivt og negativt. Synes forøvrig matmons høres mer koselig ut. Av en eller annen grunn ser jeg det for meg at bare tjukke personer er matmonser, mens et matvrak kan være tjukk eller tynn eller midt i mellom. Aner ikke hvorfor.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 21:32   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Av en eller annen grunn ser jeg det for meg at bare tjukke personer er matmonser, mens et matvrak kan være tjukk eller tynn eller midt i mellom. Aner ikke hvorfor.

Litt enig i dette. En matmons minner gjerne om Smørbukk.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 21:46   #3
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg kaller meg selv et matvrak og ser på det som noe positivt. Det kommer vel an på kontekst, som med så mye annet. Stemte derfor at det kan være både positivt og negativt. Synes forøvrig matmons høres mer koselig ut. Av en eller annen grunn ser jeg det for meg at bare tjukke personer er matmonser, mens et matvrak kan være tjukk eller tynn eller midt i mellom. Aner ikke hvorfor.

Som jeg skulle sagt det selv. Min minste sønn er et skikkelig matvrak. Spiser alt, og gjerne i større mengder

Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 21:48   #4
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er et ordentlig matvrak. Har akkurat spist en halv pose potetgull, og så 5 brødskiver ...
Ikke så lenge siden vi hadde middag heller.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 22:20   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

For meg er det et udelt positivt ord.

Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 12:34   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser på matvrak som negativt. Et matvrak er i mine øyne en person som meg. Som lar seg styre av maten og som ikke eier begrensninger. I mine øyne har et matvrak også en tendens til å dytte i seg hva det skulle være uavhengig av kvalitet og mengde.

En matmons, derimot, er en som er glad i mat på en mer positiv måte. Som ikke spiser og spiser for spisingens skyld, men fordi mat er godt og fordi vedkommende har glede av å spise. Et matvrak derimot har et mer tvangsfylt forhold til mat. Likevel kan alle og enhver være et matvrak sånn innimellom uten at vedkommende trenger å være et Ekte MatvrakTM.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 12:39   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et lite barn som er glad i mat kan godt omtales som både matvrak og matmons uten at det høres negativt ut. Men når det gjelder voksne syns jeg begge deler høres lite positivt ut.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 12:41   #8
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Matmons er et koselig ord for meg. En matmons fryder seg over god mat, og virkelig nyter måltidet.

Et matvrak stapper i seg store mengder helt ukritisk.

Gammel 19-02-08, 11:51   #9
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg ser på matvrak som negativt. Et matvrak er i mine øyne en person som meg. Som lar seg styre av maten og som ikke eier begrensninger. I mine øyne har et matvrak også en tendens til å dytte i seg hva det skulle være uavhengig av kvalitet og mengde.

En matmons, derimot, er en som er glad i mat på en mer positiv måte. Som ikke spiser og spiser for spisingens skyld, men fordi mat er godt og fordi vedkommende har glede av å spise. Et matvrak derimot har et mer tvangsfylt forhold til mat. Likevel kan alle og enhver være et matvrak sånn innimellom uten at vedkommende trenger å være et Ekte MatvrakTM.

Veldig enig med Divine her (untatt den personlige kommentaren). Et vrak er da noe som er ødelagt: skipsvrak, narkovrak, nervevrak f.eks.

Da jeg jobbet i rettsvesenet snakket vi om ringvrak når vi omtalte kvinner som hadde hengt på mannens status og lønn i en årrekke, for så å bli forladt og satt igjen på bar bunn når de var 50+.

Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 21:48   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Matvrak er et negativt ord synes jeg og definitivt mye verre en matmons. En matmons er en som er (litt for) glad i mat, men som ikke ukritisk stapper i seg hva som helst. Matvraket derimot spiser alt og fungerer nærmest som en søplekasse i min verden.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 22:00   #11
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Nenne: Beskrivelsen din passet veldig godt etter mitt innlegg.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

... Matvraket derimot spiser alt og fungerer nærmest som en søplekasse i min verden.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 22:08   #12
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Nenne: Beskrivelsen din passet veldig godt etter mitt innlegg.

Ja. Jeg følte meg nesten litt stygg nå.

Det er faktisk litt morsomt at det går an å ha så ulik oppfatning av to såpass like ord, Toffen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 22:11   #13
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med Nenne.

Gammel 08-02-08, 00:30   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm … Matvrak bruker jeg utelukkende som positivt, trur eg. Med en humoristisk snert, som Rosinen sier.
Matmons er litt sånn begge deler. Om jeg hadde sagt om noen at vedkommende var en matmons, så hadde det ikke vært positivt. Sånn når jeg tenker meg om.

Konklusjonen er med andre ord at Ru bruker:
matvrak som positivt og
matmons som negativt.

Gammel 07-02-08, 22:27   #15
Frantzen
Passiv

Standard

Matvrak er et negativt ord synes jeg og definitivt mye verre en matmons. En matmons er en som er (litt for) glad i mat, men som ikke ukritisk stapper i seg hva som helst. Matvraket derimot spiser alt og fungerer nærmest som en søplekasse i min verden.

Enig med Nenne!

For meg er matvrak at ord preget av mangel på kontroll, mens matmons er mer preget av kontrollert nytelse. Ingen av dem er egentlig positive, men matvrak er definitivt udelt negativt.

Jeg kan likevel godt bruke betegnelsen matvrak om meg selv hvis jeg stapper innpå en dag, uten å føle meg sykelig av den grunn, altså.

Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 23:43   #16
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Nenne, og uenig med Toffen.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:16.