Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt ...
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Jeg synes så absolutt det er et stort problem hvis ingen med normal inntekt skal kunne bo i sentrale deler av byer i Norge. Da kommer vi til å ende opp med nettopp samme problem de har i UK - ingen lærere til skoler i sentrum eller folk til politiet (akutt problem nå) Det bør ikke være en rett kun forbeholdt millionærer å bo sentralt synes nå jeg, om det så er Oslo eller Trondheim det er snakk om
Jeg tror ikke man løser det problemet ved å skru opp statlige (og eventuelt kommunale) lønninger generelt. Det eneste man oppnår ved det er vel å presse opp det generelle lønnsnivået, slik at alle tjener relativt sett det samme som de gjør i dag. Og når det skjer, så er det akkurat de samme folkene som har råd til akkurat de samme boligene som i dag. Den eneste forskjellen er at boligene har gått tilsvarende opp i pris som lønningene. Med andre ord status quo.
Og jeg innrømmer gjerne at denne typen økonomisk teori ikke er mitt felt i det hele tatt, så dere som kan slikt må gjerne korrigere meg hvis jeg tar feil.
|