Sv: Spikker du?
Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.
Tja, si det, begge deler kanskje? 
Når jeg tenkte på "å spikke på en hånlig og slem måte" så tenkte jeg på de som gjerne gjør det midt i en diskusjon uten engang å ofre hovedspørsmålet en tanke. "Å spikke på en diskret måte" er for meg å sende en hyggelig prikk eller PM slik som Teofelia beskriver rett over her.
Jeg tenker liksom ikke på å flisespikke som noe man nødvendigvis gjør høylytt/offentlig. Jeg "henger meg opp i" alt jeg får med meg av ting jeg synes er feil eller dårlig, det være seg stavefeil, tegnsettingsfeil, dårlig ordbruk eller annet - jeg kan sjelden unnlate å legge merke til det, men det er ikke så ofte jeg poster om det eller aktivt retter på folk. (Jeg flisespikker masse, i og med at jeg ofte diskuterer på en måte som kan oppfattes som rimelig pedantisk, og henger meg opp i detaljer som mange ikke synes det er verdt å bruke tid på, men det er vel ikke akkurat det du spør om her?)
Mulig "spikking" i FP-sammenheng har gått over til å bety "offentlig påpeking av andres småfeil", og i så fall gjør jeg det oftest overfor folk jeg kjenner og som jeg vet at vet bedre (eller som jeg i alle fall antar at tåler det og ikke tar det som sårende kritikk eller latterliggjøring), og innimellom (men ikke så veldig ofte) inne i diskusjoner som PS-du-visste-kanskje-ikke-tips.