Sv: Finnes det en miljømerket sjampo?
Opprinnelig lagt inn av Azi, her.
Pga 3 ting faktisk. Men det var ikke lite parfyme oppi der heller. Jeg tror faktisk ikke at i den databasen at dem våger å skrive tull. Med tanke på at dem hadde da blitt saksøkt for lenge siden av alle.
Det er da en kjent sak at parfyme aldri vil slå bra ut på miljøvennlighetsskalaen. Jeg klarte ikke å lese meg til mengden eller hvilke stoffer som inngår i parfymen. På pakningen står det jo bare "fragrance" Denne databasen har de bare satt opp "fragrance" med giftighetsskala 8 generelt og 100% manglende dokumentasjon.
De har klassifisert sitronsyre til 3 på "farlighetsskalaen" Sitronsyre er garantert tilsatt for å justere pH i ett buffersystem med Natriumsitrat (og den er klassifisert til 1". Det vil si at det er garantert små mengder. Og helt ærlig, sitronsyre er ikke spesielt toksisk altså i små mengder i ett buffersystem, hvor ph blir nøytral. Det er klart at når man putter sitronsyre (en hvilken som helst halvsterk syre) i øynene på kaniner og gnir det inn i huden så blir hud og øyneirriterende, dermed blir den klassifisert som det, selv om den i den pågjeldende produkt virker motsatt ved å stabilisere pH og sørge for at det ikke svir i øynene.
Man er nødt til å ta sånne databaser med en STOR klype salt. Her har man ikke vitenskapelig analysert ett og ett produkt, man har tatt ingredienslista og sett på alle stoffene enkeltvis uten å ta hensyn til mengder.
|