Sv: "Kresne" unger og usunn mat
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Jeg har en sånn, en. Hun har vel ikke spist middag på noen år nå, tenker jeg. Hun får bare det samme som oss, jeg ville ikke disket opp med usunn mat i stedet. Men det er meg, da, jeg er jo fullstendig klar over at situasjonene kan være forskjellige. Men til hvert eneste måltid disker jeg oppå med mat og grønnsaker for så å høre "jeg er ikke sulten". Jeg sier bare -greit! Legger ikke noe fokus på det.
Vi serverer ikke usunn mat "isteden" heller. Vi serverer helt normal middagsmat. Men jeg syns at et par ganger i uka skal det være noe han virkelig gleder seg til å spise, slik som f. eks. pølser, fiskegrateng, annen farsemat og grøt.
Dette gjør jeg fordi jeg var et kresent barn selv, og jeg husker så godt gleden over å få mat jeg faktisk likte, og hvor deilig det var å spise seg mett på noe godt, uten tvang.
Jeg bytter ofte ut wienerpølsene med ordentlige kjøttpøsler fra slakteren, fiskegratengen har jeg begynt å lage selv og jeg sniker inn så mange grønnsaker som mulig. Men jeg er adskillig mer ydmyk i forhold til problemet med kresne unger enn jeg var før.
Vi fokuserer heller ikke så mye på det, men det er slitsomt allikevel. Jeg vil at han skal smake på alt, så sant jeg ikke vet at han ikke liker det, da slipper han å smake også. Jeg tvinger ikke i ham paprika liksom. Han får forsyne seg selv, vi blander ikke sammen maten og han bestemmer selv når han er mett.