Sv: "Kresne" unger og usunn mat
Dere som foreslår rent kjøtt i stedet for farseprodukter - ærlig talt, dere aner tydeligvis ikke hva dere snakker om her! Det er nettopp konsistensen på farseproduktene som gjør det helt annerledes enn ren kjøtt og fisk, og MYE mer lettspist for barn med trangt halsehull eller som lett brekker seg, for eksempel. Å være kresen handler sikkert for noen om at foreldrene bare har kapitulert og gitt bortskjemte unger akkurat det de vil ha. Men det finnes barn som ikke liker mat. Og barn som har problemer med svelgning. Og barn som har uoppdagede intoleranser.
Når man først har et sånt barn så finnes det mange feil som er utrolig lett å gjøre. Man blir temmelig desperat når barnet ikke spiser. Det apellerer til dype instinkter og er veldig tøft. En feil jeg har sett er at man begynner å stappe på med småspising mellom måltidene: Kjeks og saft, for eksempel. Eller at man ser gjennom fingrene med for mye godteri, fordi det i hvert fall er noe "næring" i det. Dette gjør selvsagt problemet mye verre.
Men at man velger å la middagene ofte være noe barnet liker, det har jeg stor forståelse for. Pølser er ikke kjempesunt, men SÅ ille er det da ikke! Det blir ofte mast om at fiskeboller bare inneholder 50% fisk. So what, om barnet på den måten får i seg 50-100 gram med fisk, med en del vann og mel på kjøpet.
Spiseproblemer er innviklede greier, og det er ikke alle som er så heldige å ha fagfolk rundt seg til å hjelpe.
Jeg tror nok jeg ville gjort mye for å finne sunnest mulig farsemat, pølser fra slakteren, laget kjøttboller selv og fryst ned, etc, men at man ønsker at barnet skal ha i seg litt "solid" mat, det forstår jeg godt.
(Jeg har ikke selv småspiste barn, men jenta mi var veldig småspist så lenge hun ble nattammet, og hadde også problemer med rent kjøtt en god stund. Så de månedene ble det farsemat. Mye hjemmelaget, noe ikke. Sånn var det.)