|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du blitt utsatt for hersketeknikker basert på kjønn, i arbeidslivet? | |||
| Nei, aldri |
|
33 | 33,00% |
| Ikke nevneverdig |
|
28 | 28,00% |
| Før, men ikke nå lenger |
|
24 | 24,00% |
| Ja, rett som det er |
|
15 | 15,00% |
| Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?En del bruker "Er du søt...." istedet for "Kan du være så snill å ...." Har ikke noe med søthet å gjøre sånn sett.
|
|
|
#122 |
|
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Nei, ikke som jeg har oppdaget ihvertfall, og jeg er en hårsår feminist. I mitt nåværende arbeidsforhold kommer det nok slett ikke til å skje heller. :Priviligert: |
|
|
|
|
|
#123 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?
Men er det ikke en liten forskjell på trakassering og forventning?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#124 |
|
weird
Jah!
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#125 |
|
weird
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?For øvrig: Jeg har opplevd en del ganger at man i helsevesenet er veldig bekymret for hvordan jeg skal få kabalen til å gå opp, siden jeg har barn. Man er også bekymret for om jeg får tatt meg av hus og familie dersom jeg ikke jobber deltid. (Ikke nåværende sjef, heldigvis.)
|
|
|
|
|
#126 |
|
flisespikker
|
Jeg kunne som sagt gjerne skrevet "er du søt og gjør dette" til en mannlig kollega også. "Kjekken" ville jeg derimot ikke brukt. "Er du så søt å ..." er i denne sammenhengen bare en ekstra fleipete/innyndende måte å si "kan du være så snill å ....", mens å kalle noen "kjekken" høres mye mer flørtende (eller eventuelt trakasserende) ut for meg.
|
|
|
#127 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Jeg kunne sagt "er du søt og gjør dette?", selv om jeg oftere ville ha brukt snill. Jeg kunne like gjerne sagt det til en mann som til en kvinne, jeg oppfatter mer søt som en variant av snill her. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Har fått nytt nick
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Nei, men jeg opplevde for en liten stund siden en episode i kommunestyret. Vi hadde en litt opphetet debatt før vi gikk til pause. I løpet av pausen sto jeg og snakket med en (kvinnelig) partifelle da et kommunestyremedlen fra et annet parti (mann) kom bort, klappet partifellen min på skulderen og sa "Du må ikke bli så sint, vet du. Det er ikke noe kledelig på en søt dame som deg" Dette er for ordens skyld ikke en nær venn eller noe, kun et annet kommunestyremedlem fra et annet parti. Jeg fikk helt hakeslepp. Trodde virkelig ikke så åpenbare hersketeknikker hørte hjemme i et lite kommunestyre. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
hmmm
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Ja, stadig vekk. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Introvert optimist
|
Det er veldig trist, for det er et viktig yrke. En god sjefssekretær styrer hele bedriften og fortjener det dobbelte av hva sjefen tjener.
|
|
|
#132 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Jeg gjentar meg selv. Jeg har stor respekt for gode sekretærer og en sekretær gjør også mye annet enn å kopiere papirer, bestille drosjer og lage kaffe. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Siden jeg var den første som nevnte dette med "ikke bry seg så mye om det"-personlighet, så føler jeg litt for å forklare meg. Altså: Det er selvsagt aldri den som blir trakassert sitt ansvar at h*n blir trakassert. Det finnes en god del ting som objektivt er trakkasering, hersking, hersing og nedlatende behandling. Og så finnes det ting som en person vil oppleve som nedlatende eller ubehagelig, men andre ville ikke tenkt nærmere over det. Det sier ikke at den som opplever det negativt opplever det "feil", men det jeg skrev var ment som at "JEG har ikke opplevd ting som nedlatende behandling". Altså, at grunnen til at jeg ikke kan huske sånn behandling kanskje ikke er at det aldri har skjedd noe som kanskje kunne vært oppfattet sånn. Herregud, dette ble IKKE særlig oppklarende.
|
|
|
#134 |
|
Glamorøs
|
Jeg opplevde faktisk det at han dro mitt utseende inn i samtalen som veldig ubehagelig. På telefonen hadde vi vært "likeverdige", men han greide med den kommentaren å sette meg veldig "ned". Det var så fullstendig uten sammenheng til noe som helst, og jeg vil i jobbsammenheng helst ha cred for jobben jeg gjør, ikke utseendet mitt.
|
|
|
#135 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, det var det siste du sier der, jeg mente med "ond sirkel". Isolert sett så hadde ikke JEG opplevd en sånn kommentar som ubehagelig, tror jeg. Litt rart, kanskje. Men, som sagt, med det mener jeg IKKE at det er noe galt med å oppfatte det sånn. Helt uavhengig av kontekst. Dette er subjektivt også.
|
|
|
#136 |
|
Glamorøs
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Dette er jo nesten 10 år siden, og jeg tror jeg hadde reagert annerledes på en slik kommentar i dag. Men som 23 år og forholdsvis fersk i bransjen var det helt klart at denne mannen så på meg som "eyecandy" og lite mer. Han fortsatte for øvrig å ringe meg etter dette, fordi han "bare ville høre stemmen min". Blærgh, han var en ekkel fyr.
|
|
|
#137 |
|
Bedreviter
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Polyanna: det er helt klart en "occupational hazard" ved å jobbe i et miljø med mye kjønnstrakassering (eller kjønnsforskjellsbehandling, om man insisterer), at man står i fare for å plassere en og annen uskyldig hendelse i trakasseringsboksen, ja. Man blir litt hårsår når slike ting skjer ofte, og da tar man seg kanskje lettere nær av ting enn det andre ville gjort. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
intro
|
Nei, FP er øyensynlig befolket av sjefer og andre høytstående.
|
|
|
|
#139 |
|
flisespikker
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|