Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når det har skjedd en (bil)ulykke ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-08, 17:28   #1
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når det har skjedd en (bil)ulykke..

Som første før ambulanse, polti etc?
Stopper og ser om det er behov for livreddende førstehjelp,rekkefølge av hjelpebehov etc.
Administrerer nødvendige akutt tiltak mens man ringer 113,
Er det det ikke ringer man polti ev. falken(?) og holder fører med selskap til de kommer.

Når ambulanse ev. bare polti er på stedet stikker man sin vei etter man har fatt klar signal fra onkel( man er vel vitne el. om man er først på skadestedet)....noe sånt?

Er det kommet fagfolk til stedet er det ingen grunn til å blande seg.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 17:35   #2
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri vært førstemann til et ulykkessted, og jeg stopper ikke om det er kommet politi/ambulanse.

Men om jeg skulle komme først, er sikring av åstedet det viktigste (refleksvest, varseltrekant), så overblikk og varsling (hvem er skadet, omfanget av skadene, 113) og evt førstehjelp. Bilene eksploderer ikke som på film om det er bensinlekkasje, men kommer man til kan man jo vri av tenninga.

Dette er teorien. Jeg aner ikke om jeg kunne gjennomført det.

Gammel 24-01-08, 20:02   #3
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg har aldri vært førstemann til et ulykkessted, og jeg stopper ikke om det er kommet politi/ambulanse.

Men om jeg skulle komme først, er sikring av åstedet det viktigste (refleksvest, varseltrekant), så overblikk og varsling (hvem er skadet, omfanget av skadene, 113) og evt førstehjelp. Bilene eksploderer ikke som på film om det er bensinlekkasje, men kommer man til kan man jo vri av tenninga.

Dette er teorien. Jeg aner ikke om jeg kunne gjennomført det.

Dette er min teori også. Har jeg tilgang på batteriet bryter jeg strømmen der i tillegg.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 20:28   #4
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Jeg er autorisert helsearbeider og har vært i hjelpekorpset i mange år, og jeg hadde stoppet og tilbudt min hjelp. Hadde jeg vært først til skadestedet har jeg også såklart stoppet og jeg hadde også tatt kommando dersom det ikke var en lege der.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 20:29   #5
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Jeg stopper og hjelper til, om det ikke allerede er veldig mange som allerede har stoppet og ambulansene er der osv.
Som sykepleier har jeg jo ikke lov til å la være og hjelpe.

Jeg har kommet som første og andre bil ved to bilulykker, og handler på instinkt. Det er først etterpå jeg får den store skjelven.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.