Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Ullpysj

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-08, 10:17   #1
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Ullpysj

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

: peker opp:
Som jeg skrev så avhenger det av maskinen, men med en relativt ny en med godt, skånsomt ullprogram og ullvugge, og 30 grader/kaldt vann går det greit.
Det som dreper ullfibrene er varme og bevegelse sammen.
Man kan jo koke ammeinnlegg i ubehandlet ull foreks. så lenge man har de oppi kjelen i kaldt vann, lar det være oppi der hele veien gjennom oppvarming, koking, også nedkjøling til de er helt kalde igjen. Men man må ikke røre, for å si det slik
Så det viktigste nesten er at de ikke sentrifugeres, men vugges av ullvuggen.

Takk for svar! Da lærte jeg noe nytt i dag også. Da er plaggene straks litt mer brukervennlige synes jeg. Ikke for det, trøyene i ull/silke trenger ikke vaskes ofte.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 10:25   #2
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Ullpysj

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Takk for svar! Da lærte jeg noe nytt i dag også. Da er plaggene straks litt mer brukervennlige synes jeg. Ikke for det, trøyene i ull/silke trenger ikke vaskes ofte.

Jepp, det hjelper på.
Men nei, så lenge de blir luftet trenger de ikke vaskes så mye. Det gjelder forøvrig ikke bare ull/silke plagg, men alle plagg i ubehandlet ull (men for all del ikke plastull).

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 10:33   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Ullpysj

Hva slags gift?

(Veldig overrasket over at man tillater gift i babytøy)

Gammel 21-01-08, 11:28   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ullpysj

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva mener der med "plast" og "gift" egentlig?

Med det mener man at man er hjernevasket av Nøstebarn-propagandaen. Jeg har enda til gode å se dokumentasjon (som ikke kommer fra forhandlere eller folk som har hentet den fra forhandlere) på at behandlet ull er farlig eller fungerer mindre bra enn ubehandlet.

Jeg merker ikke annet enn at både jeg og ungene holder oss like varme og gode i behandlet ull som i ubehandlet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 13:00   #5
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Janusulla er jo økotex-merket, som betyr at de ikke benytter seg av skadelige stoffer i fremstillingen av klærne. Det blir da litt overdramatisk å hevde at de inneholder gift.

Vi har både nøstebarn, bånsull og janus ullpysjer, og er fornøyde med alle. Nøstebarn og bånsull bruker vi når det er kaldt, janus når det er litt varmere.

Gammel 21-01-08, 14:23   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Møllbehandling har ikke vært brukt på en mannsalder, og Økotex bør være en bra garanti for at de ikke inneholder giftstoffer, ja. :har lest meg opp:

Ullfibrene er dekket av kunstharpiks, noe som strengt tatt bryr meg midt bak så lenge ulla fortsatt virker som den skal (og det gjør den etter min erfaring), og tåler vår type bruk. Andre som får til Nøstebarnulla skal gjerne få fortsette med det, for min del ( ), men slipp opp litt på den regelrette propagandaen (for å ikke kalle det "løgn") er dere snille.

Gammel 21-01-08, 16:23   #7
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Møllbehandling har ikke vært brukt på en mannsalder, og Økotex bør være en bra garanti for at de ikke inneholder giftstoffer, ja. :har lest meg opp:

Ullfibrene er dekket av kunstharpiks, noe som strengt tatt bryr meg midt bak så lenge ulla fortsatt virker som den skal (og det gjør den etter min erfaring), og tåler vår type bruk. Andre som får til Nøstebarnulla skal gjerne få fortsette med det, for min del ( ), men slipp opp litt på den regelrette propagandaen (for å ikke kalle det "løgn") er dere snille.

Det er en velkjent teknikk det, å messe om det man liker, og tviholde på at alt annet er søppel vet du. Jeg sikter ikke til noen spesifikke, bare så det er sagt, men det går stadig igjen i diskusjoner om bilseter, ulltøy, parkdresser, sko, vogner osv. Da vi skulle kjøpe bilsete til minsten så var det tre ulike, kjente merker som alle var "best i test". Jaha..

Jeg synes det er flott at folk deler info med andre altså, men det kan være lurt å sette seg ordentlig inn i ting før man misjonerer.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:33.