Sv: Observasjon på NAV
Opprinnelig lagt inn av TBM, her.
Hva slags debatt ønsker du Isbjørn?
I dag er NAV et felles kontor for mange ulike mennesker og deres behov. Det er vel ingen hemmelighet at utlendinger med en annen hudfarge er de som mest faller utenfor arbeidslivet.
Jeg slutter meg til Juste og sier at en evt. debatt stopper der.
(Hvis du ønsket en debatt om at at "utlendinger snylter på samfunnet" - så forventer jeg vel et noe mer velfundert utgangspunkt enn en observasjon på et kontor på en dag.)
Jeg ønsket en debatt ut fra mitt lille utsagn i hovedinnlegget. Er det man observerer slik man TROR det er? Var alle av disse 70 % mørkhudede menneskene innvandrere/utlendinger? Kanskje 2 av dem var norske, kanskje 3 av dem skulle ha svangerskapspermisjon og skulle søke om fødselspenger? Eller var det språkkurs den aktuelle dagen?
Ofte ser vi ting og drar konklusjoner ut fra det der og da, uten å vite mer om bakgrunnen til de menneskene vi ser. Jeg må innrømme at jeg tenkte mitt da sambo kom hjem og fortalte om observasjonen, men etter å ha tenkt mere på det så er det nok ganske sant at de som snakker dårlig norsk, ikke ser norsk ut og/eller har et utenlandsk, navn, har større problemer med å finne seg arbeid.