Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Leser du varedeklarasjonen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Leser du varedeklarasjonen før du kjøper?
Selvsagt 72 62,61%
Næsj 21 18,26%
Annet 22 19,13%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-08, 22:16   #41
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leser du varedeklarasjonen?

Ja, leser alltid varedeklarasjonen, fordi jeg har cøliaki. Utrolig hvor mange produkter de klarer å slenge gluten oppi, tilsynelatende kun for moro skyld.

Men før jeg fikk diagnosen for et års tid siden, leste jeg sjelden varedeklarasjonen, annet enn når jeg lurte på om det var kunstig søtning eller vanlig sukker i noe, f.eks. Det har derfor medført litt omstilling å plutselig måtte lese bakpå alt, og jeg glemte meg også et par ganger i starten (sjeldnere nå).

Kan ikke fatte at så mange av dere gidder å bruke så mye tid på å lese bakpå varer når dere er i butikken, hvis ikke dere er nødt??
Jeg leser ikke lenger bakpå alt, så lenge jeg sjekket samme vare for kort tid siden. Men det hender jo at de endrer oppskrifter, så det gjelder å følge med innimellom..

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 22:27   #42
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Det forekommer, men ikke alltid.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 22:57   #43
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu

Det hender i alle fall titt og ofte at jeg kjøper næringsfattig mat full av fett og/eller sukker - med åpne øyne, og uten at jeg trenger å sjekke innholdsfortegnelsen for å skjønne det. :dum som et kneippbrød spekket med herdet fett:

Fett og sukker er ikke farlig. Jeg føler ikke akkurat at jeg utøver noen risikosport når jeg sitter og trøkker marsipan inn i trynet.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Du aner ikke hvor mange som blir overrasket over at det er sukker i ketchup! Og at fiskepudding er stort sett laget av stivelse. Og at potetmos fra pose er svært lite næringsnyttig, men i stedet inneholder uhorvelige mengder salt. For eksempel.

Det er muligens mange som ikke vet det, men jeg synes mediene er flinke til å mjære om den slags. Sjøl spiser jeg ufortrødent ketsjup og potetmos på pose den ene gangen i måneden det er aktuelt - mot bedre vitende, altså. Jeg ser ikke noe behov for å leve på diett.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 23:01   #44
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det er muligens mange som ikke vet det, men jeg synes mediene er flinke til å mjære om den slags.

Og de som ikke får med seg denslags i mediene, er neppe blant dem som går og nileser bakpå varer i butikken, altså.

Jeg er heller ikke redd for ketchup, og en og annen kjeks med transfett (så lenge den er glutenfri, da). Jeg er oppfostret på halvfabrikata, håper ikke det kommer til å forfølge meg resten av livet!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 23:06   #45
Labolina
Superduperaktiv

Labolina sin avatar

Labolina er litt kulLabolina er litt kul
Standard

Nope..

Labolina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 23:20   #46
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som svarer nei - hvorfor ikke? Jeg lurer oppriktig, altså. For meg synes det nemlig uforståelig å ikke ville vite hva man får i seg.

Jeg har dessverre såpass liten peiling at det ikke hjelper meg noe særlig å vite at mat inneholder dinatriumfosfat,natriumglukamat eller annattoekstrakt.

Er heller ikke flink til å sjekke f.eks leverposteityper opp mot hverandre, eller lese hva wienerpølser inneholder.

Hvilke varer er det dere sjekker? Melkeprodukter, f.eks? Oster?
Jeg sjekket faktisk nettopp inneholdet i en frokostblanding, men det hjelper meg liksom ikke å vite hvor mange g "energi" den inneholder, eller om stivelse alltid er usunnt.

Hvor i alle dager finner jeg et slikt intro-kurs?

Gammel 06-01-08, 23:22   #47
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg gjør det og har gjort det så lenge jeg kan huske. I disse dager er fokuset størst på alle produkter med feks. herdet fett, og de settes tilbake i hyllen. Mannen vil nesten ikke gå i matbutikker med meg på grunn av det.

Her kan jeg bare signere alt.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 23:46   #48
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Nå spiser jeg ikke mat full av sukker og fett. Jeg baker brødene selv og prøver å holde de så sunne som mulig. Jeg fråtser en del med sauser, men det er sjelden. Når det gjelder råvarer og grønnsaker ser jeg jo på varen hva den består av. Jeg er ei godt voksen dame og spiser den maten jeg liker. Nymotens slankemat liker jeg ikke, selv om jeg er på slanker konstant. Lettprodukter er jeg skeptisk til. Hvilke varer mener du jeg skal sjekke?
Når det gjelder småen er jeg nøye med at han får i seg sunn mat.

Hvilke varer jeg mener du skal sjekke? Jeg mener iallefall ikke at du skal sjekke bakpå purreløken, for der står det neppe noe. Jeg snakker selvsagt om varer som er fabrikkprodusert. Jeg finner det iallefall veldig nyttig å vite hvor mye kjøtt det er i kjøttprodukter, og hva de ulike påleggstypene inneholder. Posesupper og slikt kjøper jeg ikke, nettopp fordi jeg vet hva det inneholder.

Gammel 06-01-08, 23:47   #49
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg har dessverre såpass liten peiling at det ikke hjelper meg noe særlig å vite at mat inneholder dinatriumfosfat,natriumglukamat eller annattoekstrakt.

Er heller ikke flink til å sjekke f.eks leverposteityper opp mot hverandre, eller lese hva wienerpølser inneholder.

Hvilke varer er det dere sjekker? Melkeprodukter, f.eks? Oster?
Jeg sjekket faktisk nettopp inneholdet i en frokostblanding, men det hjelper meg liksom ikke å vite hvor mange g "energi" den inneholder, eller om stivelse alltid er usunnt.

Hvor i alle dager finner jeg et slikt intro-kurs?

Tror jeg bare må si meg enig. Jeg skjønner fint lite av varedeklarasjonen når jeg leser den.

Gammel 06-01-08, 23:49   #50
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dere skjønner vel hva det betyr når det står x antall gram tilsatt sukker i en frokostblanding? Det er iallefall nok til at jeg styrer unna det som hverdagskost.

Gammel 06-01-08, 23:58   #51
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siterer Eddie Izzard (min helt!):

And there’s also labels in supermarkets; you’ve got labels on the food stuff now, so you can- it says “Four grams of protein,” you go, “Ah!” Is that good? Is that far too little protein? Is it you’re gonna die of protein shortage, or you’re gonna overdose on it? “0.02 milligrams of sodium.” Sodium explodes in water. Do I need 0.02 milligrams of that? Calcium- can you overdose on calcium? Can you go… (grins impossibly, miming having huge teeth)
“Well, I think there’s too much calcium in your diet.”
“Yes, that’s what I thought.”
“Are you eating a lot of chalk salad?”
“Yeah…”

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 00:09   #52
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Om jeg kjøper matvarer jeg ikke kjenner innholdet på ut og inn leser jeg. Har en matallergiker i huset og jeg vil dessuten gjerne unngå smaksforsterker og herdet fett.

Gammel 07-01-08, 00:16   #53
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Siterer Eddie Izzard (min helt!):

And there’s also labels in supermarkets; you’ve got labels on the food stuff now, so you can- it says “Four grams of protein,” you go, “Ah!” Is that good? Is that far too little protein? Is it you’re gonna die of protein shortage, or you’re gonna overdose on it? “0.02 milligrams of sodium.” Sodium explodes in water. Do I need 0.02 milligrams of that? Calcium- can you overdose on calcium? Can you go… (grins impossibly, miming having huge teeth)
“Well, I think there’s too much calcium in your diet.”
“Yes, that’s what I thought.”
“Are you eating a lot of chalk salad?”
“Yeah…”

That's me!

Gammel 07-01-08, 00:18   #54
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Men dere skjønner vel hva det betyr når det står x antall gram tilsatt sukker i en frokostblanding? Det er iallefall nok til at jeg styrer unna det som hverdagskost.

Selvsagt. Vi spiser kun havregryn vi, men jeg testet en special activ K eller noe sånt her om dagen.

Jeg har jo sunnt matvett og vet jo hva som er direkte dårlig mat. Kjøper sjelden halvfabrikata, tror jeg. Hva er det dere kaller halvfabrikata? Gryterett-poser? Vi bruker ikke sånne ting, lager det aller meste fra bunnen, og som du selv påpekte- det står ikke noe på baksiden av purreløken. (hvor er forresten baksiden av en purre? )

Gammel 07-01-08, 00:19   #55
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Vi er ikke allergisk mot noe, lager maten stort sett fra bunnen (i hvert fall den vi serverer til barna og spiser til hverdags), og den søplematen og godisen som jeg spiser spiser jeg uten å bry meg en døyt om hva den inneholder. Jeg kjøper ikke den slags i formening om at det er sunt. Men det er ikke alltid jeg bryr meg om å være så fryktelig sunt, hvis du skjønner hva jeg mener. Det hender rett som det er at jeg gir blanke f i både glutamater og ander ol-er og at-er.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 00:22   #56
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Kan noen gi meg en link til basic kunnskaper om glutamater og ol-er og at-er? (takk for formuleringshjelp Olympia)

Gammel 07-01-08, 00:22   #57
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Selvsagt. Vi spiser kun havregryn vi, men jeg testet en special activ K eller noe sånt her om dagen.

Jeg har jo sunnt matvett og vet jo hva som er direkte dårlig mat. Kjøper sjelden halvfabrikata, tror jeg. Hva er det dere kaller halvfabrikata? Gryterett-poser? Vi bruker ikke sånne ting, lager det aller meste fra bunnen, og som du selv påpekte- det står ikke noe på baksiden av purreløken. (hvor er forresten baksiden av en purre? )

Ja, men da har du jo orientert deg. Gryterettposer er vel halvfabrikata?

Interessant link, forresten: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1119953845.23

Gammel 07-01-08, 00:27   #58
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg har ikkje den store peilingen i det heile tatt. Men eg tåler ikkje glutamat og andre smaksforsterkara. Men det er ikkje alltid at det står glutamat på pakningane. Så eg sendte mail til mattilsynet og fekk tilsendt ei liste over kva nr smaksforsterkarane har.

Kort og godt, ingen e stoffer som starter på 600 kjem inn i dette huset.

Gammel 07-01-08, 00:30   #59
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Ja, men da har du jo orientert deg. Gryterettposer er vel halvfabrikata?

Interessant link, forresten: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1119953845.23

Takk for link.

Gammel 07-01-08, 00:32   #60
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg finleser på alle pakkene, og kjøper og prøver alt som ikke inneholder hverken melk eller gluten.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:50.