Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Fjorårets beste og dårligste bøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-08, 11:07   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets beste og dårligste bøker

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Er det blitt veldig "populært" å ikke like Stieg Larsson, Anne Holt eller Unni Lindell? Merker at folk ofte ser litt ned på disse forfatterene, selv om de er blant bestselgerene i Norge.
Er det for folkelig og enkelt? Er vi som leser/sluker disse litt enkle sjeler vi også? Burde vi ta et skritt opp over skyene og lese "tyngre" bøker?

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og har det samme inntrykket. Det hender rett som det er at jeg møter folk som snakker nedsettende om nevnte forfattere, for så å innrømme at de ikke har nedlatt seg til å lese noe av dem.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 11:32   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den boken jeg leste i 2007 som jeg likte minst, var Philippa Gregorys The Other Boleyn Girl. Den var ikke ordentlig dårlig, da ville jeg neppe lest den ferdig, men den var mindre engasjerende enn jeg hadde håpet, hovedpersonen var en ikke spesielt spennende Scarlett O'Hara-klon, og jeg-personen var for kjedelig og passiv. (Jeg likte broren deres bedre.) Augusten Burroughs' Running With Scissors (A Memoir) var heller ingen skjellsettende opplevelse, selv om jeg likte den også.

Jeg orker ikke å lese ferdig bøker jeg misliker (jeg greier jo ikke engang lese ferdig alle jeg liker), så det blir litt feil å dra disse to frem som "dårlige"; det er noe med hva man skal måtte la seg sammenligne med, og de andre bøkene jeg leste i 2007 var jevnt over veldig bra. Og Boyhood og Youth av J. M. Coetzee er vel de to bøkene jeg syntes var best.

Jeg har ikke ork til krim, og derfor har jeg ikke lest Stieg Larsson-bøkene. (Jeg skummet noen Anne Holt-bøker for noen år siden, og syntes de var begredelig dårlig skrevet, men det er ikke på grunn av genren, men språket.) Jeg har ikke noe mot underholdningslitteratur, men skal jeg lese "lett" litteratur, blir det stort sett fantasy eller sci-fi. Eller barnebøker.

Sist redigert av Skilpadda : 02-01-08 kl 11:38.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 12:20   #3
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og har det samme inntrykket. Det hender rett som det er at jeg møter folk som snakker nedsettende om nevnte forfattere, for så å innrømme at de ikke har nedlatt seg til å lese noe av dem.

Jeg skjønner også hva dere mener

Tinetoff: selvsagt lar man være å lese det man ikke vil lese. Det er mye som har solgt i bøtter og spann jeg aldri ville vurdert å lese.

Men likevel tror jeg det er en del som gjerne vil framstå som veldig intelektuelle og kulturelt bevisste som tror det er stor stas å fnyse av det "alle" liker.

Selv synes jeg den type er helt greit til sitt bruk. Jeg tar gjerne med meg en lettlest krim på stranda, på en flytur etc, mens jeg gjerne leser noe tyngre, dypere og mer velskrevet hvis jeg skal kose meg med en bok alene i min ensomhet

Beste boka jeg leste i 2007: Ørstaviks Tiden det tar
Dårligste: vet ikke. Men jeg ble skuffa over Drageløperen. Tror jeg hadde for store forventninger

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 14:26   #4
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Bøker jeg har elsket å lese i 2007:
- Stieg Larsson triologien (nemlig ) Språket, plottet, Lisbet Salander.
- Harry Potter (alle 7) Spenningen, personene, lekenheten.
- Kompani Orheim av Tore Renberg. Glad, trist, nostalgisk.
- Insektgutten av Jeffrey Deaver. Krim med uventet vri.

Bøker jeg hatet å lese i 2007:
- Stygg av Constance Briscoe. Rørende historeie, men en grusom dårlig fortellerevne.
- Fatso av Lars Ramslie. Tragisk bok om tragisk person med mål om å bruke mest mulig stygge ord.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.