Adrienne kommenterte Bequitas innlegg og sa: Likevel så blir jeg litt oppgitt over din uttalelse om at det går rimelig greit med de flinke, uansett. Selv kunne jeg både lese og regne lenge før jeg begynte på skolen, og havnet i en klasse med 27 elever, en lærer og et alt for lite klasserom. Stakkars læreren hadde mer enn nok med de som måtte lære det som planene krevde, og var bare glad til når noen faktisk allerede kunne det og ofret fint lite tid på meg. Jeg gikk i stor grad igjennom skolen uten å måtte løfte en finger, og lærte meg ikke arbeidsteknikk før jeg ble student i en alder av 20. Det gikk jo "greit" med meg, men jeg skulle ønske noen hadde sett meg også, ikke bare de svake elevene, som selvsagt også tapte på hele situasjonen.
Det er jeg enig med deg i. Det er vel litt typisk den norske skolen kanskje. Vi er veldig opptatt av de svake, og det er bra, men vi må ikke glemme de faglig sterke elevene. De må få utfordringer.
Samtidig så er jeg betenkt når veldig mange av lærerne vi har i skolen i dag kun har 5 vekttall med matematikk i sin grunnutdanning. Jeg tror det er et problem. De vil ha problemer med å matche mange av sine dyktige elever. Det verste er at dårlige matematikklærere kan påføre sine elever mattevansker. Det kan være uopprettelig.
I min lærerutdanning, som jeg nesten er ferdig med, har vi 10 vekttall eller 30 studiepoeng som det heter nå. Det mener jeg også er for lite.
|