Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)
Rammene for å få barn i vårt samfunn har endret seg dramatisk etter kvinnefrigjøringen. Nå må ingen ta meg for at jeg skal ha kvinnene tilbake til kjøkkenbenken, fordi det er absolutt ikke noe jeg mener. Vi må stikke fingeren i jorda og innse at kvinnefrigjøringen har hatt sin pris på mange områder. Problemet ligger kanskje i at vi kvinner har endret rollen, men det har ikke mannen i den grad vi har gjort det.
Biologien kan vi ikke stikke vekk fra. Kroppen vår er mest klar for å få barn når vi er i 20-årsalderen. Jeg er enig med Trøtt som sier at man må ikke gjøre unna all utdannelse og komme et stykke på karrierestigen før man får barn. Samtidig så må samfunnet legge til rette for at vi kan gjøre begge deler så lenge samfunnet har økonomi til det.
Det å sette opp 20-åringer mot 30-åringer som foreldre blir for dumt. Jeg kjenner mange dyktige og kloke 20-åringer, og livserfaring betyr ikke at man har blitt så himla mye klokere. Det kommer an på hva livet har bydd på på veien og om vi har lært noe av det.
|