Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Formelle brev

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-07, 13:50   #11
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Formelle brev

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Med "formell" mener jeg "profesjonell" eller "ikke personlig", altså brev jeg skriver i jobbsammenheng til folk jeg ikke kjenner, og slike henvendelser kan godt være ganske vennlige i formen. Jeg sender mange "formelle" brev og eposter i jobben som er vennlige spørsmål, eller svar på spørsmål, og da passer det godt med "kjære". (Eksempel: "Kjære professor Nilsen, vi skal gi ut en ny utgave av bok XXX, og i den forbindelse ønsker vi å bruke den artikkelen om YY som du skrev i 19ZZ ..." eller "Kjære Kari Pettersen, takk for din henvendelse, vi kan dessverre ikke skaffe det bildet du er interessert i, men dersom du tar kontakt med NN-forlaget, kan det tenkes du vil få hjelp der ...") I den typen brev du snakker om - spesielt søknader - er jeg enig i at det passer best med en overskrift, og ikke noe innledende "kjære". (Søknader er jo også sjelden stilet til enkeltpersoner, men oftere til en etat eller avdeling eller lignende.)

Jeg skjønner at vi har helt forskjellige stil når vi skriver formelle brev ihvertfall. Jeg ville i tilfellet du skisserer ha skrevet:

Navn og adresse i headingen.

Viser til din henvendelse. Jeg beklager at vi dessverre ikke kan skaffe det bildet du er interessert i, men.....

Jeg ville aldri i jobbsammenheng (annet enn til gode kollegaer) ha skrevet "kjære". Kanskje det har noe med sektoren vi jobber i - jeg tror jammen jeg må ta en sjekk på jobb hva de andre gjør, om det er bare jeg som er så formell.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.