Sv: En god tilbakemelding
Opprinnelig lagt inn av TBM, her.
Jeg tror det er viktig å huske at de gode tilbakemeldingene vi kan gi er viktig for andre menneskers selvfølelse. Jeg registrerer at flere legger inn svar her som er veldig i tråd med mine egne verdier. I skolen har man dessuten gode erfaringer med metoder hvor man ved å forsterke de positive tilbakemeldingene kan bidra til å dempe negativ adferdsel, slik at det blir mindre behov for å "kritisere" eller gi dårlig feedback.
Hvorfor er det da slik at fordi dette er en nettside så forbeholder folk seg til å gi ganske "dårlige tilbakemeldinger" ettersom de finner det for godt? Hvorfra kommer da vanen med å gi "røde prikker" når man er uenig med en annen persons meninger? Greit nok å markere seg hvis noen går over streken og henger ut en med-debattant, men hvorfor bruke dette når det er meningsforskjeller? Det blir jo det samme som om man IRL skulle gått omkring å gitt "rødt kort" til alle de som ikke er enige med en selv? Kan ikke helt se for meg hvordan man ville fungert på en arbeidsplass om man gikk rundt og delte ut like mange "røde kort" som "grønne oppmuntrings-tilbakemeldinger"...
Bekalger avsporingen til "røde prikker" - men en av de viktigste grunnene til at jeg avstår fra å bruke røde prikker (tror jeg har gitt en eller to?) er nettopp fordi de sender et signal som er så negativt. Har registrert at mange forklarer sin bruk ut fra sine egne kriterier - men jeg synes de får en slags "hakke-på-mentalitet" - som vi nok ikke ville ha drømt om å ha tillatt oss IRL...

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.
Det er alltid viktig med tilbakemeldinger, men det er nok litt misforstått - mener jeg - at det er viktig med negative tilbakemeldinger. Det kommer så klart ann på hva man legger i begrepet "negativ tilbakemelding", men jeg legger i det en negativ kommentar som betegner noe/noen (ala "du er dum" eller "hvorfor gjorde du noe så dumt?") og som ikke innbyr til en konstruktiv dialog.
Det å argumentere med et annet synspunkt er ikke en negativ tilbakemelding, det er en "uenighet" som man redegjør for i en redelig diskusjon hvor man har som mål å komme fram til en løsning. I virksomheter som har en endringskultur, som mange mener er en type kultur som virkelig leder til suksess, er det nettopp debatter som bringer en videre til gode løsninger. Men - det er ikke slik at man da kan ha løse kanoner som går rundt og kommer med "sannheter" etter eget forgodtbefinnende.
Jeg har i mange år jobbet med prosesser hvor man ikke ønsker at medarbeidere går rundt og er enige uten at de er det, men hvor det er viktig at man følger noen spilleregler i forhold til hvordan man kommer med slike tilbakemeldinger.
I miljøer hvor det er lov til å slenge rundt seg negative tilbakemeldinger, er det vanskeligere å få til gode endringer og nødvendig utvikling - nettopp fordi man vi unngå å gjøre "feil" når man da risikerer å få negative tilbakemeldinger og kanskje få skylden for feil.
igjen.
Veldig godt og klokt formulert.
__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
|