|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
| Se resultatene: Bruker du begrepet «Syden», og vet du hvor det er? | |||
| Jeg snakker om «Syden», og har en klar forestilling om hvor det er |
|
51 | 43,22% |
| Jeg snakker om «Syden», men har en nokså uklar formening om hvor det er |
|
18 | 15,25% |
| Jeg snakker ikke om «Syden», men jeg har en klar forestilling om hvor det er |
|
26 | 22,03% |
| Jeg snakker ikke om «Syden», og har en nokså uklar formening om hvor det er |
|
11 | 9,32% |
| Jeg bruker det kun negativt |
|
12 | 10,17% |
| Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#104 |
|
Leser
|
Sv: Begrepet «Syden»
Sydenferie er jo et like presist begrep som: Harrytur, grilldress eller SPA-ferie. Hele poenget med Syden er jo konseptet ikke beliggenheten.
|
|
|
#105 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg ser poenget ditt, og jeg bruker ordet godta ikke som "ikke aktivt prøve å ta livet av noen med maskingevær" men mer det som er uthevet i innlegget ditt.
|
|
|
#106 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det kommer an på hvordan man selv definerer "syden". |
|
|
|
|
|
#107 |
|
|
Så hvis man sier "jeg skal til syden", så sier man egentlig at man skal til et konsept? :forvirret: |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Leser
|
Ja. Bading, bamseklubb, Blue village, svenske og norske guider, internet på kafeen, gruppeturer etc. Det er konseptet, poenget for meg er at dette gjør at plassen kunne ha vært hvor som helst i verden. Det er som å være i en protestantisk kirke. Det spiller ingen rolle om den ligger i San Fransisco eller i Tromsø, man er i kirken uansett.
|
|
|
#111 |
|
flisespikker
|
Jeg bruker og forstår ordet som at dersom man sier at man skal til Syden, sier man at man skal på en bestemt type ferie (at man har valgt et bestemt feriekonsept, om du vil), og ikke at man skal til et bestemt sted (siden, som kjent, Syden ikke er et bestemt sted).
|
|
|
#113 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#115 |
|
flisespikker
|
Det er et interessant spørsmål, det med forholdet mellom fordommer og toleranse. Jeg synes toleranse handler om å akseptere og respektere ting man ikke selv liker, og ikke om at man skal like alt mulig.
|
|
|
#116 |
|
Leser
|
Hva tror du at folk mener med Syden, da? At de faktisk tror det er et land?
|
|
|
#117 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er din definisjon av konseptet. Det som er forvirrende er at andre kan vektlegge andre ting i samme konseptdefinisjon. Jeg tror ikke gjengen i linken jeg la ut tidligere i tråden ville definert syden på samme måte, selv om jeg ikke vet. Billig sprit, strand og høy partyfaktor kan jo også være en måte å definere syden.
quote] |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Ringskrømt
|
Jeg synes også man kan ha fordommer, og samtidig være tolerant. Det å være tolerant, betyr at man også tolererer andre, og det gjør man vel strengt tatt selv om man sier at andres meninger er teite. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |