Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?
Opprinnelig lagt inn av ILY, her.
Tok du utdannelse før du ble mor? Fikk du "bestått" stempla i rompa den dagen du marsjerte ut med barnet ditt fra barselavd? Kan jeg få spørre hva du selv jobber med? Synes du har en veldig nedlatende holdning til pedagoger og barnehagepersonell generelt. Tror virkelig du må ta ett oppgjør med barnehagen din siden du har disse holdningene. Kjenner jeg blir kraftig provosert av utsagnene dine. Kritikk er vel og bra,men for all del kom med noe kontruktivt!
Jeg fikk stemplet i panna, rett under glorien.
Jeg syns forresten jeg ER konstruktiv. Jeg sier at jeg syns førskolelærerne bør ha utdanning også for å dekke barnas primærbehov (mat, søvn, påkledning, helse, osv) - nettopp fordi man må dekke de primære behovene før barna kan nyttegjøre seg pedagogikken. Det er ikke interessant å lære om å være snill mot hverandre hvis bleia er våt og magen skriker etter mat.
Jeg syns også jeg er konstruktiv når jeg sier at barnehagene bør lage seg lister over hvilke klær barna trenger, og hva slags påkledning som er nødvendig. Dvs lister både til seg selv og til foreldrene. Og det er ingen ting i veien for at man på den lista kan skrive notater for det enkelte barn.
Jeg tror til og med at hvis barnehagen viste seg å ha kompetanse på feltet, så ville foreldrene i større grad lyttet til barnehagens råd. I dag er det synsing og personlige ideer som rår. Det er svært få foreldre som stiller spørsmålstegn ved barnehagens pedagogiske innhold, nettopp fordi man stort sett føler seg trygg på at pedagogene vet hva de gjør. Fordi de har utdanning på feltet. Men når man møtes av de merkeligste påkledninger og de underligste forklaringer - da mister man jo tilliten på det feltet.
Jeg forstår ikke motviljen blant pedagoger og barnehageansatte generelt mot utdanning.
|