Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-07, 23:15   #1
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Helt alvorlig - om ikke nødvendigvis en halvårsenhet, så i hvertfall en sentral del av utdanningen. Påkledning, mat, drikke, se når barn er syke - dekke barnas primærbehov om du vil - burde være selve grunnlaget. Først når barna er passe mette, varme, tørre og friske er de i stand til å få utbytte av det pedagogiske grunnlaget.

Så ja, jeg mener at riktig påkledning på barn burde vært en del av utdanningen.

Tok du utdannelse før du ble mor? Fikk du "bestått" stempla i rompa den dagen du marsjerte ut med barnet ditt fra barselavd? Kan jeg få spørre hva du selv jobber med? Synes du har en veldig nedlatende holdning til pedagoger og barnehagepersonell generelt. Tror virkelig du må ta ett oppgjør med barnehagen din siden du har disse holdningene. Kjenner jeg blir kraftig provosert av utsagnene dine. Kritikk er vel og bra,men for all del kom med noe kontruktivt!

Gammel 13-11-07, 23:32   #2
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har senest i dag spurt en av de ansatte i barnehagen hva knøtt hadde på seg ute. Dette fordi jeg så at det stort sett hang tykke dresser på alle plassene bortsett fra vår og fordi jeg var nesten sikker på at jeg hadde hatt med den tykke dressen til knøtt i forrige uke. Og den ansatte kunne fortelle meg at de hadde hatt på den tynne dressen med tykk ull inni, mens de med tykk dress nesten ikke hadde hatt noe under. Helt greit for meg. Knøtt koser seg ute han, og har nettop sluttet med å gå ut i bare bleia.

Ja, jeg forventer at barnehagens ansatte skal gjøre sitt ytterste for at mitt barn har det bra i barnehagen men om de velger den ufora dressen med tykk ull eller den fora dressen med nesten ingenting under bryr jeg meg ikke så mye om så lenge barne mitt er ca. passe varmt. Jeg forventer også en telefon så fort de oppdager at knøtt har feber eller er syk, klart det. Men jeg setter også pris på at de av og til avventer litt.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 23:34   #3
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Forøvrig har min erfaring vært at dialog er viktig. Som regel finner man løsninger ganske greit om man snakker sammen.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 09:58   #4
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ILY, her.

Tok du utdannelse før du ble mor? Fikk du "bestått" stempla i rompa den dagen du marsjerte ut med barnet ditt fra barselavd? Kan jeg få spørre hva du selv jobber med? Synes du har en veldig nedlatende holdning til pedagoger og barnehagepersonell generelt. Tror virkelig du må ta ett oppgjør med barnehagen din siden du har disse holdningene. Kjenner jeg blir kraftig provosert av utsagnene dine. Kritikk er vel og bra,men for all del kom med noe kontruktivt!

Jeg fikk stemplet i panna, rett under glorien.

Jeg syns forresten jeg ER konstruktiv. Jeg sier at jeg syns førskolelærerne bør ha utdanning også for å dekke barnas primærbehov (mat, søvn, påkledning, helse, osv) - nettopp fordi man må dekke de primære behovene før barna kan nyttegjøre seg pedagogikken. Det er ikke interessant å lære om å være snill mot hverandre hvis bleia er våt og magen skriker etter mat.

Jeg syns også jeg er konstruktiv når jeg sier at barnehagene bør lage seg lister over hvilke klær barna trenger, og hva slags påkledning som er nødvendig. Dvs lister både til seg selv og til foreldrene. Og det er ingen ting i veien for at man på den lista kan skrive notater for det enkelte barn.

Jeg tror til og med at hvis barnehagen viste seg å ha kompetanse på feltet, så ville foreldrene i større grad lyttet til barnehagens råd. I dag er det synsing og personlige ideer som rår. Det er svært få foreldre som stiller spørsmålstegn ved barnehagens pedagogiske innhold, nettopp fordi man stort sett føler seg trygg på at pedagogene vet hva de gjør. Fordi de har utdanning på feltet. Men når man møtes av de merkeligste påkledninger og de underligste forklaringer - da mister man jo tilliten på det feltet.

Jeg forstår ikke motviljen blant pedagoger og barnehageansatte generelt mot utdanning.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:39.