|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Flervalgspoll - Har du opplevd å bli mobbet? | |||
| Nei, jeg har aldri blitt mobbet. |
|
43 | 34,13% |
| Nei, jeg har aldri blitt mobbet, men har mobbet selv |
|
2 | 1,59% |
| Ja, jeg har blitt mobbet |
|
53 | 42,06% |
| Ja, jeg har blitt mobbet og har mobbet selv |
|
10 | 7,94% |
| På barneskolen |
|
59 | 46,83% |
| På ungdomsskolen |
|
41 | 32,54% |
| På videregående eller folkehøgskole |
|
1 | 0,79% |
| På universitet/høgskole |
|
1 | 0,79% |
| På jobb |
|
8 | 6,35% |
| I forbindelse med lek utenfor skoletid, fritidsaktiviteter, idrett o.l. |
|
19 | 15,08% |
| Annet |
|
0 | 0% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 126. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Viser tenner
|
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Nei, det har jeg heldigvis ikke. Episoder med erting og trakasering har det jo vært (og det har stort sett gått på at jeg var for flink på skolen), men jeg har et stort bein i nesa og lar meg ikke herse med. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?
Hm, en ting har slått meg i denne tråden, og det er at det er flere som sier de ikke ble mobbet fordi de hadde bein i nesa og liknende (dette er ikke spesielt myntet på deg, Canisa). Jeg reagerer litt på det fordi det impliserer på et vis at vi som ble mobbet ikke hadde bein i nesa - vi er per definisjon svake. Jeg vil si at for min del så er det takket være min benete nese at jeg ikke la meg helt flat for mobbinga og klarte å reise meg igjen relativt fort. Hvis folk virkelig er ute etter å ta deg, hetse og få deg til å føle deg liten og verdiløs, så hjelper det ikke nødvendigvis med bein i nesa.
|
|
|
#3 |
|
Pauset
|
Den tanken har også slått meg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Viser tenner
|
Ja, jeg ser at det kan tolkes slik, men jeg tror ikke nødvendigvis at man er svak selv om man ikke har det jeg kaller bein i nesa. Det jeg definerer som bein i nesa på meg selv er at jeg er sta som et esel, trygg på meg selv og mine meninger, tøff i kjeften og ikke den som unngår en diskusjon/konfrontasjon. Jeg er ikke sjenert og tar gjerne ordet i en større forsamling. Dette tror jeg er egenskaper som ikke "inviterer" til mobbing uten at jeg ser på meg selv som spesielt sterk, modig eller tøff av den grunn. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er akkurat som deg. Det var annerledes enn de fleste andre på min alder, og årsaken til at jeg ble mobbet. Men det er også årsaken til at jeg, som Tangina, har kommet meg på beina igjen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Jeg lurer på av alle som føler de har blitt mobbet, hvor mange i omkretsen rundt tenkte over eller visste at det ble oppfattet som mobbing? Jeg spør fordi jeg kom til å filosofere over om man kan ha vært en mobber uten at man vet om det selv eller uten at man har vært klar over hvordan man har påvirket omgivelsene? Eller kan man føle seg mobbet uten at noen har hatt onde hensiker? Jeg tenker ikke på de klare tilfellene (som det sikkert er flest av), og jeg har ikke til hensikt å ansvarliggjøre mobbeoffer, men jeg tenker at dette kanskje er et mer sammensatt problem som ikke alltid er lett å definere. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det forundrer meg ikke om noen mobbere overhodet ikke forstår at de mobber. De holder kanskje på i årevis, uten å få tilbakemelding eller refs for det. KAnskje får de heller oppmuntring av de rundt seg....
|
|
|
#8 |
|
Sliter med tastaturet
Jeg er ikke så sikker på om mobbing alltid er så svart/hvitt. Det var nettopp en diskusjon her (introvert/ekstrovert) der mange mente at de som sjenerte ofte feilaktig har blitt tolket som være overlegne. På samme måte tenker jeg at en som er tilbakeholden og lite selvsikker kan virke uinteressert i omgivelsene, ergo ikke bli inkludert, dermed føle seg utestengt. Eller at noen som er usikre og mangler selvsikkerhet kan kompensere med å være litt tøff og kjekkas, få reaksjoner deretter som ender med å gjøre usikkerheten enda større. Ett eksempel er jo Finn Kalvik-nyhetene som Bård og Harald hadde for ti år siden. Det var klarert med Finn Kalvik (så vidt jeg har lest), han stilte selv opp på et program, men har likevel i etterkant fortalt at dette gikk voldsomt inn på ham. Jeg tviler ikke på at han oppfattet det sånn, men jeg tror heller ikke at programlederne aktivt gikk inn for å ta knekken på ham. Nå skal jeg ikke gjøre dette til en debatt om dette tilfellet, men det var et godt eksempel på det jeg tenkte. Jeg tror det kan forekomme en del mobbing som ikke har mobbing som bevisst intensjon. Sist redigert av Hasselnøtt : 28-10-07 kl 17:19. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
intro
|
Jeg er nok kanskje et tilfelle av dette. Noe mobbeoffer var jeg egentlig ikke i streng forstand, men jeg følte meg tidvis som det. Jeg var veldig lav og spinkel som barn, særlig i de sårbare åra fra ca. 11 til 15. Gutta i klassen pleide iblant å kaste seg over meg, bære meg ut og slenge meg i grøfta etc. Det var muligens spøkefullt ment, men det gjorde meg skikkelig usikker. Jeg ble også redd for klærne mine, og pleide å tenke nøye igjennom hva jeg kunne ha på meg de dagene vi hadde naturfag, der faren for overfall var ekstra stor pga rommets beliggenhet.
|
|
|
|
#10 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Jeg synes ikke man skal være redd for å kalle en spade for en spade!
|
|
|
#11 |
|
|
Sist redigert av Maverick : 29-10-07 kl 21:36. Årsak: gleder - gjelder. :flau: |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Sliter med tastaturet
Jeg tror du må lese mitt andre innlegg for å få hele sammenhengen jeg satt dette i. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?***
Gutta -04 og -07 Sist redigert av Tangina : 28-10-07 kl 00:34. Årsak: Finner til stadighet ut at jeg deler for mye...:knegger: |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
|
|
|