Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mild avstraffelse av barn bør tillates

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-07, 21:07   #11
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er en ganske interessant debatt, dette. Jeg vil ikke betegne deg som "slem" selv om du i barndommen har gjort og sagt ting du angrer på i ettertid. Men i lys av denne debatten (og dens utvikling), lurer jeg på hvor grensen går. Jeg mener også at enkelte barn og voksne er slemme, men da må de gjøre gjennomført slemme ting. Hadde du klippet over tråden fordi du kjedet deg, klandret søsteren din for handlingen og ledd rått sammen med vennene dine, og hvis dette mønsteret gjentok seg gjennom forskjellige (men lignende) handlinger, ville jeg betegnet deg som slem. Det betyr nødvendigvis ikke at du er slem nå, det er jo et forbedringspotensiale hos alle, men du ville vært et slemt barn i min bok. Men, det er jo ikke slik at det eksisterer en universal liste hvor det ramses opp hva du må gjøre for å kvalifisere deg som slem.

Det er altså en gråsone her også. Hvor mye slemt må et menneske gjøre for å ikke lenger bare gjøre slemme handlinger?

Det er veldig interessant. Og har hatt noen ganske heftige diskusjoner her hjemme de siste dagene. Ikke at vi er uenige, vi har bare forsøkt å finne svar på hva som gjør at folk gjør slemme/onde handlinger. Er en 16 åring som voldtar en trettenåring ond?
Er David Toska ond? I såfall hva har gjort ham ond? Han har hatt en god oppvekst, en god skolegang, gode karakterer, og hatt alle muligheter til å bli noe annet enn en av Norges mest hardbarkede kriminelle.
Drapsmannen i Overhalla, er han et ondt menneske? Jeg ville, ut fra det jeg har hørt og lest i aviser osv si at han er et ondt menneske. Er han et ondt menneske i den grad at han er i risikosonen for å utføre lignende handlinger i fremtiden.

I hjembygda mi ble det for mange år siden begått et bestialsk drap på en middelaldrende herre der gjerningsmannen var en 16 år gammel gutt. Avisoverskriftene lød på "gjennomsyret ondskap". Denne gutten har forlengst sonet dommen sin og er ute blant oss "vanlige" mennesker. Ingen hadde noensinne forventet at denne gutten som for alle fremstod som en hyggelig velfungerende tenåring ville være i stand til å drepe et annet menneske. Er han en potensiell drapsmann i dag? Var han et ondt barn.

Guttene på 11 og 12 år som drepte 2 åringen James Bulger. Jeg vil si det de gjorde var en særledes ond gjerning. Den ene av dem er i dag far selv. Var han et ondt barn, er han en ond voksen?

Barn som dreper barn. Vi sjokkeres og tror ikke det er mulig. Er disse barna onde? Vedvarer de å være onde? Hvem blir de som voksne. Hva har gjort dem til de barna de engang var som gjorde disse onde gjerningene, blir de noen gang i stand til å leve med det de har gjort. Angrer de, husker de hva de har gjort, har de noen forståelse for den smerten de har påført andre mennesker?

Min kjære jobber med barn med store adferdsvansker. Han sier de fleste barn med adferdsvansker er blitt påført vanskene gjennom sine omgivelser, enten det være seg familie eller venner. Noen få fødes uten evne til empati og uten å føle smerte på samme vis som vi andre. Dette er en medfødt hjerneskade. Noen ganger på grunn av misbruk av alkohol under svangerskapet. Barn som gleder seg over at andre har det vondt, og som liker å mishandle dyr er barn som kommer inn under denne kategorien, som det heldigvis er veldig få barn som befinner seg i. Han har jobbet med slike barn, men det er langt langt i mellom dem.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.