Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Jeg trodde vi var kommet litt lenger i dag enn til at fysisk avstraffelse skulle være greit.
Skal det da også være slik at ansatte på skolen og i barnehagene også skal kunne gi barna ørefiker eller ris på rompen? Er det en rett som kun skal gis foreldre? Skal vold legitimeres?
Kanskje må man heller bruke noe mer tid på å snakke med barna. Jeg har ingen tro på at hverken ørefiker eller ris har noen langsiktig effekt, jeg tror heller det fører til at barnet mister respekten og tilliten til den voksne, og kommer i fare for å utvikle angst og depresjoner. Barn skal tas på alvor.
Jeg jobber i barnehage, og barneflokken er stor og variert. Vi har snille barn, stille barn, høylydte barn, slemme barn, barn som utagerer, barn som slår, barn som biter. Skulle jeg slå dem eller bite dem da?
Eller kanskje heller snakke med barnet om hvilke grenser som gjelder og hva man gjør eller ikke gjør mot andre. Snakke med, og ikke til. Se på barna som noen man kan snakke med, og ikke som noe man konsekvent skal bestemme over. Barn skjønner at man må ha regler. Barn skjønner ikke vold.
|