Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer
Opprinnelig lagt inn av tink, her.
På en måte forstår jeg deg, på en annen måte er jeg uenig. Det kan vel være minst like privat for en mann å ønske å bli undersøkt av en mann, selv om det ikke er snakk om de mest intime kroppsdelene. Det vi har lært og erfart gjennom hele livet kan ikke bare viskes bort i løpet av noen timer på akkuttmottaket.
Tja og nei... Jeg måtte jo spørre da, hvorfor de ikke kunne ta til takke med meg. Det var ikke alderen, det var ikke det at jeg var uerfaren (det var jeg ikke heller, men mange - uansett kulturbakgrunn - vil kun behandles/vurderes av landets medisinske guruer omtrent. Som om de gidder være i akuttmottaket lørdagsnatten! ) Det var en slags mangel på respekt. Rang nesten. Jeg var rett og slett ikke verdig som kvinne. Og det klarer jeg bare ikke synes er OK. At det lille ekstra arvematerialet jeg har på mitt utvidede Y-kromosom (les: X-kromosom) gjør at jeg er den mannlige pasienten underlegen og kun duganes til å vurdere andre med samme kjønnskromosomsammensetning.
Kvinnelige pasienter har ofte en annen bakgrunn for å ønske en kvinnelig lege, alt fra traumer til religion eller skam eller synd. Vi får ofte presisert i henvisninger at pasienten ønsker/må ha kvinnelig lege og det tas alltid hensyn til. Det er jo ikke noe vanskelig å planlegge det. Men i en akuttsituasjon (jeg er eneste legen fra min spesialitet på vakt om natten) så har man ikke masse valgmuligheter.
Dog har det alltid gått seg til med litt forklaring og jenking altså. Med høflighet og saklighet kommer man langt. Og jeg har heller ikke personlig tatt meg veldig nær av saken, bare så det er sagt! Get over it lissom.
Men altså - det er en del av en kultur som jeg IKKE liker, og ikke kommer til å like heller.