Sv: Vi kaster verdier for millioner (VG)
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Og vi burde be om for miljøets skyld, at flybillettene ble kjempedyre, at klær kostet fire ganger så mye, minst og at man måtte spare lenge for å kjøpe møbler eller utstyr. Først da får man forbruket ned.
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
I årevis har strømprisene vært skrudd opp og opp, og vi har blitt fortalt at vi bruker for mye strøm. Men forbruket går ikke ned, vi bare betaler. Samme gjelder for bensin og diesel. Vi betaler det det koster og bruker bilen som før. Det må kraftigere lut til. Og siden jeg ikke er tilhenger av jordskjelv og naturkatastrofer tror jeg vel egentlig at vi bare må innse at det ER sånn.
På den ene siden har man de som bare betaler det det koster mer. På den andre siden har man også de som virkelig får kjenne på kroppen hvordan avstanden mellom dem selv og resten av samfunnet øker. Altså de som da ender opp med å ikke ha råd til fire ganger så dyre klær osv. når vinteren kommer og barna trenger varme klær.
Det å kun sette opp prisene funker kanskje for en gruppe av befolkningen. Spørsmålet er om prisen andre grupper må betale for det (fattigdom, vansker med å dekke grunnleggende behov osv.) er verdt det.
Jeg tror man lett kan bli for ensidig når man diskuterer slike ting som "kjøpefest". Mange har aldri vært med på festen i utgangspunktet og tiltakene som foreslås for å bremse festen vil ramme de som allerede er utenfor knallhardt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|