|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
|
Jeg snakket med læreren til min datter om bøker. Hun sa at bøkene av Anne Cath. Vestly og Astrid Lindgren ikke fenget ungene noe særlig. Hun mente at de ble for kjedelige og at barn i dag krever mer fordi de er vant til å få presentert det meste i lyd og bilde. I tillegg mente hun at samfunnet har forandret seg så enormt siden disse bøkene ble skrevet at barna ikke kjente seg igjen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Vel, jeg mener at læreren til datteren tar grusomt feil. Ikke at det beviser noe, så klart, men jeg har lest samtlige Knerten-bøker og Lotta i Bråkmakergata-bøker for Frøkna, og hun var trollbundet av fascinasjon. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Pauset
|
Jeg mener hun har nok delvis rett fordi dette stemmer for noen barn, men jeg tror det er barn som ikke er vant til å bli lest til. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Nei, hvis vi snakker om barn som ikke er vant til bøker, så kan man selvsagt ikke forvente at de skal la seg fenge av Knerten, Pippi eller Brødrene Løvehjerte heller. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Storm, du lissom!
|
|
|
#7 |
|
Introvert optimist
|
Hvis vi ikke er i flertall får vi prøve å rope høyest da.
|
|
|
#8 |
|
Pauset
|
Jeg kjenner ei dame som er 64 år og har jobbet som førskolelærer i barnehage, tatt videreutdanning og jobbet med 6- åringer i skolen. Hun mener at hun har sett en endring i forhold til hvordan barn klarer å lage egne bilder når de leser eller blir lest på. Hun er veldig betenkt over at man får presentert så masse "ferdig", man slipper å skape egne bilder. Når jeg vokste opp på 1960-tallet hørte vi på hørespill på radioen. Det var før barnetv. Husker jeg laget meg bilder av hvordan det så ut osv. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Evnen til å skape innvendige bilder kommer med mengden bøker man leser, eller blir lest for. Det kommer ikke av seg selv. For at unger skal klare å bli gode innenatlesere må de pløye gjennom minst 68 km løpende tekst. Før den tid må de lese høyt og blir lest for og dras med i lesingen av voksne som klarer å engsjere dem. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|