Re: Sv: Overvekt, kontra undervekt...
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg synes det generelt er ufint å kommentere andres kropp, i alle fall i negativ retning, og at det er like uhøflig å si at noen er for tynne som å si at de er for tjukke. Og jeg tror sikkert det kan være like vanskelig å gjøre noe med egen undervekt som med egen overvekt.
Jeg tror kanskje en av grunnene til at mange ser ut til å føle at det er "fritt frem" å kommentere at folk er tynne, er at de tenker seg - mer eller mindre ubevisst - at siden "alle" ønsker å være tynne, så er sikkert de tynne menneskene veldig fornøyd med hvordan de ser ut, og dermed tar de seg slett ikke nær av at man kommenterer det, for de har så mye selvtillit å gå på (den snille versjonen) eller eventuelt trenger de å jekkes ned noen hakk (den slemme versjonen). (Og i tilfelle det skulle være nødvendig å påpeke det, så tror jeg ingen av delene er sant.)

Mye sant her.
Og det vet jeg selv iom. at jeg alltid har vært undervektig.
Jeg begynnte på barneskolen med å ha to stilongser og gjerne en tynn bukse under jeansen for å se mer normal ut, og mange lag med topper, osv. Det er svært lite gøy å være så tynn at alle ser på deg og komenterer det hele tiden. Å bli kalt "skjelettet" "røntgenbildet" "synålen" ol. er fryktelig ukult.
Når man faktisk ikke klarer å legge på seg, uansett hva man gjør/spiser, så er det ikke så gøy å høre at man sikkert har anorexia, eller slanker seg.
Jeg sliter enda med det, jeg har et ganske ok forhold til det nå, men å være nesten 1.80 høy og slite med å holde seg over 50 kg. er ikke en ønskelig situasjon.
Jeg får fortsatt høre hvor mager jeg er, og at nå må jeg for all del ikke gå ned mer i vekt. Men hallo?! Jeg gjør da ikke det med vilje!
Jeg er møkk lei komentarer, det er sikkert.