Sv: En trist observasjon ...
Jeg har vært på treff og snakket om en masse spennende og morsomme ting med en masse spennende og morsomme folk. Aner ikke hva folk har spist, drukket, eller røykt, det var ikke samtaletemaet som jeg hadde med de jeg snakket med og ikke det som var interessant. For å være helt ærlig, Irma, så husker jeg deg ikke (sorry, er ikke så flink til å huske navn).
Men (over)vekt, kosthold, mosjon, vektoperasjon og vektreduksjonsmedisin er jo temaer som ofte er oppe herinne på forumet og også på NM, og jeg husker sånn cirka hva for noen innlegg de forskjellige er kommet med .Det er også gjennomgående de samme innleggere som skriver i de samme typer tråder, alt etter interesse. Om noen (tenker ikke på noen konkret innlegger her) har skrevet/fortalt om, at de er blitt mobbet p.g.a. vekten, at butikksekspedientene har uttrykt forbløffelse over at man kunne skaffe såååå store jakker som de åbenbart trengte, og at de har prøvet forskjellige medisiner eller kanskje sågar operasjoner for å få vekten ned, er det ikke forbavsende at de reagerer defensivt i denne tråden om en overvektig gutt som spiste store mengder snop mens moren så på.
Det er alt. Beklager hvis noen har oppfattet det dithen, at jeg synes man ikke har meningens rett og må faste hvis BMIen overstiger 25.
Siden, som esme skriver og Dibmann beretter fra egen praksis, det er mange unge som sliter med overvekt og dette har store helsemessige konsekvenser fra en veldig ung alder, hadde jeg håpet på en problemløsningsorientert diskusjon (for det er jo et diskusjonsforum dette ?) og det var litt frustrerende at se tråden utarte seg i en annen retning.