Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)
Opprinnelig lagt inn av Blå, her.
Kie. Nå vet jeg at jeg er vanskelig, men jeg sier det likevel.
Jeg vil ikke ha noen spesiell stor respekt for hjemmeværende fordi de gjør så mye for lokalsamfunnet før jeg faktisk opplever at de gjør det. Nå har jeg få hjemmeværende rundt meg, men jeg har aldri opplevd, hverken med hjemmeværende eller med deltidsarbeidende at de har vært noe innstilt på å ta mer ansvar for velforeninger, foreldrearbeidsutvalg eller annet. Såvidt jeg kan se er det travle foreldre til mange barn med fulltidsjobber eller alenemoren, også i fulltidsjobb, som ofte tar mest ansvar.
Med andre ord. Jeg har stor respekt for den som er villig til å ta et ansvar for nærmiljøet og samfunnet rundt seg. Men jeg vil ikke si at dette er noe som hjemmeværende gjør mer enn andre før jeg faktisk ser det.
Litt trist at du opplever det. Her jeg bor er det omvendt, heldigvis. Oss hjemmeværende stiller opp hvor det måtte være. Vi drar ungene med oss på basarer, dugnader i nærmiljø, åpen barnehage, all-idrett, grillturer i skogen med pølser og brød, lager pinnebrød på bål osv. Dette gjør selvsagt de yrkesaktive også da ( håper jeg ) Jeg stiller også opp for en gutt som har foreldre offshore og i omsorgen (omsorgsarbeider ) Jeg kan ikke bare sitte på rumpa og se at ungene leker selv. Det går ikke. Jeg MÅ arrangere meg, og gjør det så godt jeg kan. Å bruke naturen er det kjekkeste og morsomste de vet, så vi er mye ute når jeg passer han. Hvis SFO er stengt, så passer jeg gjerne ungene ( andres unger ) til foreldrene kommer hjem fra jobb.
Nå snakker jeg bare om meg selv, men vi er flere hjemmeværende her og vi gjør ting for at andre foreldre, yrkesaktive skal få sin kabal til å gå opp. Man trenger ikke kveldsåpen barnehage hvis venner og familie stiller opp. Det bør vi som gjør dette bli litt mer belønnet for. Ønsker ikke flere tusen kroner utbetalt, men gjerne at det viser på en CV at jeg har vært en flink mamma som har stillt opp for ungene mine, og andres. Eller at en CV med et hull på mange år faktisk ikke gjør noe.
|