Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-07, 11:12   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)

Kie. Nå vet jeg at jeg er vanskelig, men jeg sier det likevel.

Jeg vil ikke ha noen spesiell stor respekt for hjemmeværende fordi de gjør så mye for lokalsamfunnet før jeg faktisk opplever at de gjør det. Nå har jeg få hjemmeværende rundt meg, men jeg har aldri opplevd, hverken med hjemmeværende eller med deltidsarbeidende at de har vært noe innstilt på å ta mer ansvar for velforeninger, foreldrearbeidsutvalg eller annet. Såvidt jeg kan se er det travle foreldre til mange barn med fulltidsjobber eller alenemoren, også i fulltidsjobb, som ofte tar mest ansvar.

Med andre ord. Jeg har stor respekt for den som er villig til å ta et ansvar for nærmiljøet og samfunnet rundt seg. Men jeg vil ikke si at dette er noe som hjemmeværende gjør mer enn andre før jeg faktisk ser det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 15:38   #2
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Kie. Nå vet jeg at jeg er vanskelig, men jeg sier det likevel.

Jeg vil ikke ha noen spesiell stor respekt for hjemmeværende fordi de gjør så mye for lokalsamfunnet før jeg faktisk opplever at de gjør det. Nå har jeg få hjemmeværende rundt meg, men jeg har aldri opplevd, hverken med hjemmeværende eller med deltidsarbeidende at de har vært noe innstilt på å ta mer ansvar for velforeninger, foreldrearbeidsutvalg eller annet. Såvidt jeg kan se er det travle foreldre til mange barn med fulltidsjobber eller alenemoren, også i fulltidsjobb, som ofte tar mest ansvar.

Med andre ord. Jeg har stor respekt for den som er villig til å ta et ansvar for nærmiljøet og samfunnet rundt seg. Men jeg vil ikke si at dette er noe som hjemmeværende gjør mer enn andre før jeg faktisk ser det.

Litt trist at du opplever det. Her jeg bor er det omvendt, heldigvis. Oss hjemmeværende stiller opp hvor det måtte være. Vi drar ungene med oss på basarer, dugnader i nærmiljø, åpen barnehage, all-idrett, grillturer i skogen med pølser og brød, lager pinnebrød på bål osv. Dette gjør selvsagt de yrkesaktive også da ( håper jeg ) Jeg stiller også opp for en gutt som har foreldre offshore og i omsorgen (omsorgsarbeider ) Jeg kan ikke bare sitte på rumpa og se at ungene leker selv. Det går ikke. Jeg MÅ arrangere meg, og gjør det så godt jeg kan. Å bruke naturen er det kjekkeste og morsomste de vet, så vi er mye ute når jeg passer han. Hvis SFO er stengt, så passer jeg gjerne ungene ( andres unger ) til foreldrene kommer hjem fra jobb.

Nå snakker jeg bare om meg selv, men vi er flere hjemmeværende her og vi gjør ting for at andre foreldre, yrkesaktive skal få sin kabal til å gå opp. Man trenger ikke kveldsåpen barnehage hvis venner og familie stiller opp. Det bør vi som gjør dette bli litt mer belønnet for. Ønsker ikke flere tusen kroner utbetalt, men gjerne at det viser på en CV at jeg har vært en flink mamma som har stillt opp for ungene mine, og andres. Eller at en CV med et hull på mange år faktisk ikke gjør noe.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 15:40   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Ønsker ikke flere tusen kroner utbetalt, men gjerne at det viser på en CV at jeg har vært en flink mamma som har stillt opp for ungene mine, og andres. Eller at en CV med et hull på mange år faktisk ikke gjør noe.

Det er jo ingeting i veien for at man skriver dette på CVen sin da. Om det er relevant for jobben du evt. søker, er en annen sak.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 15:42   #4
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er jo ingeting i veien for at man skriver dette på CVen sin da. Om det er relevant for jobben du evt. søker, er en annen sak.

Ja jeg vil jo ta dette med når jeg skal søke jobber igjen. Tror ikke jeg vil stå arbeidsledig den dagen jeg børster støv av CV`n min.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 16:21   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Ønsker ikke flere tusen kroner utbetalt, men gjerne at det viser på en CV at jeg har vært en flink mamma som har stillt opp for ungene mine, og andres. Eller at en CV med et hull på mange år faktisk ikke gjør noe.

En CV er ikke en form for poengopptjening, der man kan føre opp at man har så og så mange poeng i regnskapsføring eller så og så mange poeng i markedsføring også telles disse poengene og den som har flest vinner jobben. En CV brukes for å vise den potensielle arbeidsgiveren hvilken kompetanse man har opparbeidet seg som kan være relevant for den jobben man søker, og man kan føre opp all relevant arbeidserfaring, enten den er lønnet eller ikke.

Da jeg søkte på min nåværende jobb var det for eksempel relevant at jeg har hatt flere ubetalte styreverv i ideelle organisasjoner, der jeg har drevet med økonomi og markedsføring. Derimot ville fem års erfaring som fulltidsarbeidende frisør eller trailersjåfør gitt liten uttelling.

Hvis man søker jobb i en barnehage, vil jeg tro at det å ha vært hjemmeværende i flere år med fem unger ikke vil være uvesentlig. Søker man jobb som kirurg eller bibliotekar, er det neppe en veldig relevant praksis.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.