Sv: Hvem lærte deg å lage mat?
Jeg lærte mye av foreldrene mine, og bestemoren min. Hjemme hos oss var det egendyrkete grønnsaker og bær, plukking av sopp, elg og halve griser som skulle klargjøres for fryseboksen. (Det fantes også Toroposer og bokser, men jeg visste at det ikke var der maten kom fra, liksom).
Besteforeldrene mine hadde gård med kuer, og der lærte jeg om melkeprodukter og hva man kan lage av dem. (For eksempel den vidunderlige råmelkspuddingen med rød saus, som man kunne lage når en ku hadde kalvet...) Der fisket vi i havet og var med og tilberedte fisken.
Jeg lærte mye basisopplegg på skolekjøkkenet, hadde baking og grønnsaksdyrking som 4H-oppgave og bakte mye fra jeg var 10-12. Jeg lagde ikke så mye middag, det begynte jeg med da jeg flyttet for meg selv som 17-åring. Men det var vel et par år jeg levde ganske mye på suppe og tomatbønner.
Da jeg fikk familie gikk det egentlig av seg selv å bygge videre på det jeg allerede hadde lært. Jeg har alltid likt å lese kokebøker, se matprogrammer på tv og prøve nye oppskrifter.
|