Sv: I Norge får menn og kvinner lik lønn for lik arbeid
Opprinnelig lagt inn av nolo, her.
Hvorfor er du ikke feminist? Det virker underlig å være kvinne og ikke feminist, syns jeg. I grunnen virker det underlig å være menneske og ikke feminist.
Jeg bare gjengir gajamors innlegg, for det var så bra!
Jeg er ikke feminist fordi jeg ikke er enig i en stor del av sakene som feministene kjemper for. Jeg syns rett og slett det blir for ekstremt.
Når det gjelder vurderingsformer, så ja, det blir ofte andre ting enn lett målbare faktorer som spiller inn. Men SPESIELT lærere må jo vite at det er sånn i mange sammenhenger. Det er ikke mange år siden at det jevnt over ble vanlig med jobbintervju for lærere (noen kommuner bare 3-4 år siden) - og lærerne kjempet i mot for de var så redde for "trynefaktor". Men jeg syns ikke det er galt å innse at at personlighet eller "kjemi" er viktig i et arbeidsforhold.
Tilsvarende ser jeg det som helt uproblematisk å belønne folk økonomisk for å gjøre en ekstra innsats. Vi jobber jo primært for å tjene penger, tross alt. De færreste av oss ville jobbet som vi gjør hvis vi ikke fikk lønn for strevet. Det å stimulere folk til å gjøre en best mulig jobb, gjøre en skikkelig innsats, det syns jeg er viktig!
Mange arbeidsplasser spesielt innen offentlig sektor er alt for preget av at man aldri har belønnet folk for noe som helst. Misnøyen gror og ingen er villig til å strekke seg en millimeter. Det er en grunn til at servicen hos kommunale organer blir funnet dårlig når testet. Service-innstillingen mangler ofte, og de ansatte glemmer at de er der FOR publikum. Det er som enkelte lærere jeg kjenner som egentlig bare irriterer seg over elevene, og syns at alt bare er mas. Og SÆRLIG foreldrene.
Belønner man folk så føler de seg verdsatt, og folk som føler seg verdsatt fortsetter å strekke seg, og fortsetter å gjøre en god jobb. Belønner man ikke folk så sprer misnøyen og oppgittheten seg.
|